Amazon jest jedną z największych spółek giełdowych na świecie, z kapitalizacją rynkową wynoszącą ponad bilion, czyli tysiąc miliardów dolarów. Akcje Amazona należą do najpopularniejszych, być może dlatego, że w ciągu ostatnich około 10 lat zapewniły niezwykłe wzrosty (około 1500%).
Cena akcji tej szybko rozwijającej się firmy była do niedawna jedną z najwyższych na światowych giełdach. Niemniej jednak 6 czerwca 2022 roku akcje Amazona zostały podzielone 20:1 – jedna istniejąca akcja została podzielona na 20 nowych akcji po cenie 20 procent. Dzięki temu akcje Amazon stały się znacznie bardziej przystępne dla wielu inwestorów.
Chcesz wiedzieć, jak możesz zainwestować w akcje Amazon i czy inwestowanie w tę szybko rozwijającą się firmę będzie opłacalne? Czytaj poniższy artykuł.
Amazon – najważniejsze informacje
Za sukcesem Amazona stoi jeden człowiek – ambitny wizjoner Jeff Bezos. Założyciel, CEO do 2021 roku, największy akcjonariusz (posiada 12,7% udziałów) i od 2017 roku jeden z najbogatszych ludzi na świecie (o pozycję najbogatszego człowieka „walczy” z Elonem Muskiem).
W 1994 roku w swoim garażu założył firmę jako jeden z pierwszych sklepów internetowych. Na początku sprzedawał tylko książki, ale wkrótce rozszerzył ofertę o inne towary i stopniowo dopracował firmę do miejsca, w którym jest dzisiaj – Amazon to największy rynek internetowy na świecie i nie tylko.
Bezos lubi wpychać Amazon w inne branże i dziedziny. W USA trudno byłoby znaleźć firmę działającą w tak wielu obszarach. Dziś drugim filarem firmy są usługi w chmurze. Amazon Web Services to obecnie największa na świecie usługa przechowywania danych w chmurze.
Zdolność do skutecznego wchodzenia w nowe obszary działalności (robotyka, sztuczna inteligencja, media, opieka zdrowotna) jest jedną z najcenniejszych cech strategii biznesowej firmy Amazon. Zwłaszcza w ostatnich latach ekspansja Amazona jest bardzo szybka, a ponieważ jednocześnie pochłania dużo pieniędzy, Amazon nie generuje oszałamiających zysków. Głównym celem tej firmy nie jest zysk, ale rozwój.
Filary działalności firmy Amazon
Amazon.com Inc. jest największym na świecie sprzedawcą internetowym, szybko rozwijającym się w wielu obszarach biznesowych, w tym w swojej podstawowej działalności w zakresie handlu elektronicznego, usług w chmurze i reklamy cyfrowej. Sprzedaje również produkty takie jak osobisty asystent Alexa, czytnik Kindle, Fire TV oraz filmy i programy telewizyjne za pośrednictwem platformy Amazon Prime Video. Do konkurentów Amazon należą również Walmart i Alibaba.
Segmenty działalności firmy Amazon
Amazon dzieli swoją działalność na trzy segmenty: North America, International i AWS (Amazon Web Services). Pierwsze dwa z tych segmentów, North America i International, odnoszą się do geograficznego podziału działalności detalicznej Amazon. Generują one przychody ze sprzedaży detalicznej w Ameryce Północnej i reszcie świata, a także ze sprzedaży abonamentowej i eksportowej dla tych regionów.
Sprzedaż detaliczną można podzielić na sklepy internetowe, które odpowiadają za większość przychodów, oraz sklepy stacjonarne. W całej firmie sklepy internetowe wygenerowały sprzedaż w wysokości 66,1 mld USD w IV kwartale 2021 r., co stanowiło około 48% sprzedaży netto, podczas gdy sklepy stacjonarne wygenerowały sprzedaż w wysokości 4,7 mld USD, co stanowiło około 3% sprzedaży netto Amazon.
North America
Północnoamerykański segment Amazona dominuje pod względem przychodów, które w IV kwartale 2021 roku fiskalnego wyniosły 82,4 mld dolarów. Był to wzrost o 9,3% w stosunku do poprzedniego kwartału i stanowi około 60% przychodów firmy. Segment odnotował w kwartale stratę operacyjną w wysokości 206 mln dolarów, co stanowi znaczne pogorszenie w stosunku do zysku operacyjnego w wysokości 2,9 mld dolarów w poprzednim kwartale.
Oprócz sprzedaży detalicznej drugim głównym źródłem przychodów w Ameryce Północnej są subskrypcje, w tym Amazon Prime, który oferuje bezpłatną, nielimitowaną wysyłkę oraz nieograniczone strumieniowe przesyłanie filmów, programów telewizyjnych i innych treści.
International
Segment międzynarodowy firmy Amazon składa się ze sprzedaży detalicznej produktów konsumenckich Amazon oraz subskrypcji w sklepach internetowych o zasięgu międzynarodowym. Obejmuje on również sprzedaż eksportową z tych sklepów, ale nie sprzedaż ze sklepów internetowych skoncentrowanych na Ameryce Północnej.
W IV kwartale 2021 r. segment odnotował stratę operacyjną w wysokości 1,6 mld dolarów, co oznacza znaczne pogorszenie w stosunku do zysku operacyjnego w wysokości 363 mln dolarów odnotowanego w poprzednim kwartale. Sprzedaż netto segmentu międzynarodowego spadła o blisko 1,0% w ujęciu rocznym do 37,3 mld dolarów, co stanowiło około 27% całkowitej sprzedaży netto.
Amazon Web Services (AWS)
Amazon Web Services (AWS), uruchomiona w 2006 roku usługa w chmurze, świadczy usługi dla firm, agencji rządowych i instytucji akademickich w zakresie przechowywania informacji i dostarczania treści.
Amazon twierdzi, że AWS zapewnia „platformę infrastrukturalną w chmurze” dla różnych „rozwiązań”, takich jak hosting aplikacji i stron internetowych, dostarczanie technologii informatycznych przedsiębiorstw (IT) oraz dostarczanie treści.
Segment AWS firmy Amazon wygenerował w IV kwartale 2021 roku 17,8 mld dolarów przychodów i 5,3 mld dolarów zysku operacyjnego. Sprzedaż netto wzrosła o 39,5%, a zysk operacyjny o 48,5% w porównaniu z poprzednim kwartałem. Chociaż sprzedaż netto segmentu AWS jest niższa niż sprzedaż netto segmentów North America i International, dochód operacyjny AWS jest znacznie wyższy. Udział segmentu AWS w całkowitej sprzedaży netto wynosi około 13%. Ponieważ pozostałe dwa segmenty odnotowały w czwartym kwartale straty operacyjne, AWS odpowiadał za całość zysku operacyjnego Spółki w tym okresie.
Amazon kontroluje około jednej trzeciej globalnego rynku usług w chmurze, czyli znacznie więcej niż jego kolejny najbliższy konkurent. Największymi konkurentami AWS są Azure firmy Microsoft oraz Google Cloud firmy Alphabet.
Jak Amazon zarabia?
Amazon zarabia pieniądze na 7 sposobów w ramach sprzedaży detalicznej:
- Sprzedaż detaliczna: W 2021 roku sprzedaż detaliczna Amazon wyniosła ponad 469 miliardów dolarów, co stanowi znaczną część przychodów Amazon. Opłaty za sprzedaż detaliczną różnią się w zależności od obszaru geograficznego.
- Subskrypcja Amazon Prime: Amazon Prime to usługa subskrypcyjna sprzedawana przez Amazon. Opłaty mogą być wnoszone miesięcznie lub rocznie. Kosztuje 12,99 dolarów miesięcznie lub 119 dolarów rocznie. Dzięki subskrypcji Prime, członkowie oszczędzają na wysyłce, otrzymują dostęp do Prime Music, Prime Reading i Prime Video oraz kwalifikują się do specjalnych ofert. Sprzedaż Amazon Prime osiągnęła ponad 30 miliardów dolarów w 2021 roku.
- Systemy Alexa: firma sprzedaje i obsługuje system inteligentnego domu Alexa. Inteligentne głośniki Alexa kosztują od 40 do 200 dolarów. Nie ma miesięcznej opłaty za korzystanie z urządzeń obsługujących Amazon Alexa. Szacuje się, że Alexa odznacza się około 90% marżą zysku brutto.
- KDP Publishing: Amazon jest jedną z największych platform dla autorów do samodzielnego publikowania i drukowania książek na żądanie za pomocą KDP. Amazon zarabia 30% lub więcej z każdej wydrukowanej lub sprzedanej książki, a autorzy otrzymują tantiemy w wysokości od 35% do 70%. Oferuje książki w miękkiej i twardej okładce, a także w formie cyfrowej.
- Kindle: Amazon jest liderem platform cyfrowych książek ze swoimi produktami Kindle. Chociaż powszechnie mówi się, że sprzedaje Kindle po kosztach lub ze stratą, osiąga zysk z reklam i sprzedaży mediów. Sprzedaż mediów stanowi koszt każdej książki, którą sprzedaje na platformie. Czytelnicy mogą wykupić abonament Kindle unlimited za 9,99 USD miesięcznie lub płacić za każdą zakupioną książkę, gdzie Amazon zachowuje 0,15 USD za każdy megabajt (rozmiar pliku) książki. Książki wycenione wyżej niż 2,99 USD podlegają również opłatom za dostawę, które różnią się w zależności od kraju.
- Amazon Video: Amazon Prime Video to kolejna usługa subskrypcyjna, którą Amazon sprzedaje za 9 dolarów miesięcznie. Pozwala ona subskrybentom oglądać filmy i programy telewizyjne. Biblioteka rośnie i podobno zawiera ponad 24 000 filmów i 2 100 programów telewizyjnych, z których niektóre to oryginalne programy Amazon.
- Amazon Music: Usługa Amazon Music kosztuje 7,99 dolarów miesięcznie lub 79 dolarów rocznie. Oprócz ceny abonamentu, Amazon zarabia na wydawaniu niezależnej muzyki. Amazon płaci muzykom znikomą kwotę za odtworzenie ($0.00402), co jest w środku zakresu tego, co płaci Spotify i YouTube.
Amazon jest również właścicielem ponad 40 spółek zależnych, w tym Audible, Diapers.com, IMDb i Zappos.
Do największych konkurentów Amazona należą Walmart, eBay i Apple. Według Statista, udział Amazona w rynku sprzedaży detalicznej online wynosił 38,7% w 2021 roku, podczas gdy jego najbliższy konkurent Walmart miał tylko 5,3% udziału w rynku. Jeśli chodzi o sprzedaż detaliczną online, Amazon jest zdecydowanie największy.
Chociaż Amazon pozostaje najbardziej znany jako detalista, z powodzeniem rozszerzył się na działalność wydawniczą i produkcyjną. Zarabia na tych subskrypcjach, a także zachowuje zysk za tworzenie treści.
Akcje Amazon (AMZN)
Akcje firmy Amazon są notowane na nowojorskiej giełdzie od 1997 roku, kiedy to zostały upublicznione po cenie 18 dolarów za akcję. W długim okresie czasu ich wartość wzrosła przyzwoicie i odnotowały doskonały wzrost zwłaszcza od 2009 roku, co widać na poniższym wykresie. W lutym 2023 roku są one notowane na poziomie około 97 USD za akcję. Jednak w ciągu swojej historii przeszły już 4 splity:
- Czerwiec 1998: split 2:1
- Styczeń 1999: split 3:1
- Wrzesień 1999: podział akcji 2:1
- Czerwiec 2022: podział akcji 20:1
Oznacza to, że jedna pierwotna akcja wyemitowana podczas IPO została do tej pory podzielona na 240 obecnych akcji.
Jeśli kupiłeś akcje w 2009 roku, Twoja inwestycja jest (13 lat później) warta około 43 razy więcej! A kto kupił akcje podczas IPO (wejścia na giełdę) w 1997 roku, pomnożył swoje pieniądze 1800 razy!
Rdzeniem Amazon jest rynek, na którym ponad 1,7 miliona małych i średnich firm sprzedaje towary. Konsumenci i firmy mogą znaleźć prawie każdy produkt poprzez sprzedawców Amazon. Konsumenci doceniają niższe ceny za większość produktów oraz łatwość korzystania z platformy i usług subskrypcyjnych.
Niewiele firm na świecie było droższych niż akcje Amazon do niedawna, kiedy to pojedynczy papier wartościowy handlował za ponad 3000 dolarów. Oczywiście po podziale 20:1 cena akcji Amazon znacznie spadła, jednak nawet jej obecna cena może być dla niektórych inwestorów wysoka. Nie musisz rezygnować, są dwa sposoby na uniknięcie zakupu całej akcji. Pierwszym z nich jest zakup udziałów frakcyjnych – tylko części akcji – korzyść oferowana przez coraz większą liczbę brokerów detalicznych. Innym sposobem na zainwestowanie w Amazon, nawet jeśli masz mniej pieniędzy niż byłoby to potrzebne do zakupu większej liczby całych akcji, jest zakup poprzez lewarowany CFD (patrz poniżej).
Wysoka cena akcji Amazona wynikała również z faktu, że firma, podobnie jak Alphabet, nie przyjęła długoterminowego podejścia do dzielenia – splitowania – swoich akcji, w przeciwieństwie do na przykład również szybko rozwijającego się Apple, który znacznie podzielił swoje akcje, aby utrzymać je atrakcyjnymi dla inwestorów.
Amazon w 2018 roku stał się dopiero drugą firmą po Apple, która przekroczyła bilionową kapitalizację rynkową.
Czy to możliwe, że akcje Amazona będą nadal rosły, a firma stanie się jeszcze bardziej wartościowa?
Amazon i dywidendy
Strategią biznesową Amazona zawsze było niewypłacanie dywidend. Prawie wszystkie zyski firmy są reinwestowane i dlatego firma rośnie.
Jeśli interesują Cię akcje spółek, które nagradzają swoich akcjonariuszy dywidendami, poszukaj akcji takich jak np. Coca-Cola.
Jak inwestować Amazon?
Pokażemy teraz dwa sposoby inwestowania w Amazon. Pierwsza opcja to długoterminowa inwestycja poprzez zakup akcji a druga opcja to aktywny handel tymi akcjami. Jaka jest różnica między tymi dwoma rozwiązaniami?
Opcja pierwsza: zakup akcji Amazon
To podejście jest najprostsze, najmniej czasochłonne i często może być najbardziej skuteczne dla niedoświadczonych inwestorów.
W zasadzie jest to prosty zakup fizycznych akcji danej spółki, po którym kupujący staje się akcjonariuszem. Oczywiście nie można kupować akcji żadnej spółki na oślep i Przed dokonaniem jakiejkolwiek inwestycji należy przeprowadzić przynajmniej analizę fundamentalną, a w razie potrzeby także techniczną. Jednak inwestowanie długoterminowe rzeczywiście wydaje się być dla większości inwestorów najlepszym podejściem do pomnażania pieniędzy.
Zastanawiasz się, jak działa taka inwestycja? Co trzeba zrobić i jakie są korzyści? Spójrz na poniższy przykład.
Powiedzmy, że cena akcji Amazon wynosi 150 dolaró Masz dokładnie 6 000 dolarów gotowych do zainwestowania, więc możesz kupić dokładnie 40 akcji.
Jeśli po pewnym czasie cena akcji wzrośnie o 100% do 300$, to ze sprzedaży swoich 40 akcji zebrałbyś łącznie 12 000$.
Zwiększyłbyś wartość swojego portfela o $6,000, które możesz natychmiast wypłacić na swoje konto bankowe.
W przypadku, gdy kierownictwo Amazon zdecyduje się na wypłatę dywidendy w okresie, w którym posiadasz te akcje, otrzymaasz dodatkowy zwrot. Ale do tej pory Amazon nie wypłacił żadnych dywidend i nic nie wskazuje na to, że tak się stanie.
Druga opcja: aktywny handel akcjami Amazon
Przyglądamy się teraz opcji 2, której główną zaletą jest to, że akcje Amazon staną się „tańsze”, a tym samym bardziej dostępne dla mniej zamożnych inwestorów. A raczej będzie można kupić dużo więcej akcji Amazon za tę samą kwotę. Jak to jest możliwe? Dzięki dźwigni finansowej.
Handel CFD z dźwignią oznacza zasadniczo, że możesz kupić więcej akcji niż masz obecnie funduszy.
W przypadku handlu krótkoterminowego, pamiętaj, aby oprócz analizy fundamentalnej nauczyć się również analizy technicznej. Kontrakty CFD pozwalają zainwestować w Amazon większej liczbie osób. Kontrakty CFD można kupić kilka razy taniej dzięki dźwigni. Zobaczcie na poniższym przykładzie:
Załóżmy, że cena akcji Amazona (jak w poprzednim przykładzie) wynosi 150$, a Ty masz do dyspozycji 6 000$ na swoim rachunku handlowym. Wykorzystując dźwignię 1:5 możesz dysponować łącznie 30 000$.
Mógłbyś więc kupić nie 40, a 200 akcji Amazon. Jeśli założymy taką samą zmianę ceny, czyli wzrost ze 150$ do 300$, to Twój zysk wyniósłby tutaj nie 6 000$, ale 30 000$.
Dlaczego? Ponieważ kupiłeś 200 akcji, a aprecjacja każdej z nich wynosi 150$. Dlatego też, gdybyś zamknął transakcję (sprzedał wszystkie akcje), na Twoim rachunku znalazłoby się łącznie 36 000 USD (6 000 USD, z którymi zaczynałeś oraz 30 000 USD jako zysk z transakcji).
Ten przykład pokazuje przewagę handlu CFD, a zwłaszcza dźwigni, którą oferują brokerzy. Ale uwaga!!! Chociaż dźwignia zwiększa potencjalny zysk, zwiększa również potencjalną stratę. Ponadto, transakcje z dźwignią są zwykle obciążone opłatami, więc nie warto trzymać tych transakcji otwartych zbyt długo.
Inwestujesz po raz pierwszy?
Jeśli zainteresował Cię Amazon i chcesz zainwestować w akcje tej firmy, ważne jest, aby wcześniej przemyśleć swoją strategię. Są dwie opcje (jak pisaliśmy wyżej) – inwestować długoterminowo lub spekulować krótkoterminowo.
Jeśli wierzysz w przyszły wzrost ceny akcji Amazona, to inwestycja długoterminowa może być dobrym rozwiązaniem.
Następnie, jeśli uważasz, że akcje spółki są w tej chwili przewartościowane, możesz uciec się do spekulacji na ich spadek, czyli shortowania akcji.
Na co zwracać uwagę jako potencjalny inwestor na akcje Amazon?
Podczas inwestycji na giełdzie opłaca się śledzić wiadomości makroekonomiczne. Podstawowa działalność Amazona – handel detaliczny – jest wrażliwa na zmiany gospodarcze, zwłaszcza w gospodarce amerykańskiej. Nie powinieneś przegapić wiadomości z USA dotyczących wzrostu PKB, inflacji, konsumpcji gospodarstw domowych, bilansu handlowego, zatrudnienia czy dolara amerykańskiego.
Oprócz wiadomości gospodarczych, zwróć uwagę na wiadomości polityczne – zwłaszcza kwestie dotyczące Fedu lub handlu międzynarodowego. Wszystkie z nich mogą mieć wpływ na akcje Amazon.
Czytaj też uważnie raporty o zarobkach, ale pamiętaj – zarobki nie są główną strategią w Amazon. Jest nią wzrost Nie powinieneś przegapić, gdy spółka wchodzi lub rozważa wejście w nowe branże.