Rok 2020 nie był najwspanialszy dla wielu branż ze względu na COVID-19. Wyjątek stanowiły usługi FinTech, które odnotowały gwałtowny i szybki wzrost. Wobec braku fizycznych kontaktów konsumenci korzystali z wirtualnych usług finansowych w celu uzyskania dostępu do funduszy i ich wypłaty oraz rozwiązań fintech. Popularność fintech znacząco wzrosła w ostatnim czasie, a 96% globalnych konsumentów przyznaje, że zna przynajmniej jedną usługę fintech.
Jakie problemy bankowości rozwiąże FinTech?
Spójrzmy na trendy fintech, które zaczynają pojawiać się w 2021 roku na rynku finansowym.
Finansowanie autonomiczne – Autonomiczne finanse znajdują się na szczycie listy wybitnych innowacji w branży fintech. Żonglowanie pracą z jednoczesnym opłacaniem rachunków za media, ubezpieczeniem, abonamentem kablowym itp. może być przytłaczające. Autonomiczne finanse odciążają konsumentów i automatyzują proces podejmowania decyzji finansowych dzięki sztucznej inteligencji (AI). W miarę jak coraz więcej osób będzie starało się mieć dla siebie więcej czasu, będą delegować powtarzające się zadania rozwiązaniom z branży fintech.
Otwarta bankowość – Tradycyjne banki są najbardziej znane ze względu na ochronę pieniędzy ludzi. Wraz z rosnącą świadomością edukacji finansowej coraz więcej osób chce inwestować swoje pieniądze, zamiast trzymać je w banku. Zewnętrzne programy finansowe dają tradycyjnym bankom szansę na elastyczne inwestycje generujące wysokie dochody, a konsumenci mogą decydować się na to za pośrednictwem otwartej bankowości. Otwarta bankowość zapewnia zewnętrznym dostawcom usług finansowych dostęp do danych bankowych konsumentów za pośrednictwem interfejsów programowania aplikacji (API) w celach inwestycyjnych, na które wyrażają zgodę konsumenci.Chociaż istnieją obawy co do bezpieczeństwa w zakresie ujawniania danych konsumentów w otwartej bankowości, to ewentualnym szkodom można zapobiec dzięki wspólnym wysiłkom zaangażowanych stron.
Banki w wersji cyfrowej – Długie kolejki w banku to utrapienie większości konsumentów. Pomimo świadczenia bankowości internetowej, w banku nadal są kolejki ze względu na ograniczenia usług online. Całkowite wyeliminowanie fizycznych kontaktów do transakcji bankowych wydawało się naciągane aż do wybuchu pandemii. Dostęp do funduszy praktycznie stał się potrzebą przetrwania, której konwencjonalna bankowość nie mogła w pełni zaspokoić. Badanie McKinsey wykazało, że płatności cyfrowe są jednym z największych produktów fintech. Instytucje finansowe nowej generacji stanęły na wysokości zadania, wykorzystując rozwiązania fintech do oferowania wygodnych usług bankowych wyłącznie cyfrowych, które nie wymagały fizycznego kontaktu. Rosnąca konkurencja między instytucjami finansowymi w oferowaniu wyłącznie cyfrowych usług bankowych, to dobra wiadomość dla konsumentów, ponieważ mają oni do wyboru szereg kuszących ofert.
Edukacja Finansowa – Poziom wiedzy finansowej konsumenta wpływa pozytywnie lub negatywnie na jego finanse. W chwili obecnej Polacy trzymają na rachunkach bankowych około 1,2 biliona złotych oszczędności. Zgodnie z raportem ING Banku,
ok. 30 proc. Polaków w 2019 r. nie posiadało jakichkolwiek oszczędności. Co dziesiąty polak odłożył miesięczną pensję, a co czwarty – oszczędził w skali roku 2-3 miesięczne zarobki. Co piąty Polak posiada oszczędności, które pozwolą mu przetrwać rok. Większość respondentów uważa, że brakuje im wystarczających środków na swoje potrzeby. Sytuacja byłaby najprawdopodobniej inna, gdyby konsumenci byli lepiej poinformowani o swoich finansach. Rozwiązania Fintech są skutecznymi narzędziami do nauki finansów. Dzięki gromadzeniu dużych zbiorów danych konsumenci, którzy źle zarządzają swoimi finansami mogą uczyć się od tych, którzy mają uporządkowane finanse. Istnieją narzędzia fintech, które pomagają klientom z podstawową edukacją finansową w podejmowaniu rozważnych decyzji finansowych.
Technologie głosowe – Wygoda to hasło przewodnie w branży fintech, a twórcy z tego sektora chętnie dają konsumentom to, co najlepsze.. Produkty, które konsumenci uznają za atrakcyjne, natychmiast odniosły sukces, a fintech wpisuje się w ten trend, aby uatrakcyjnić swoje rozwiązania dzięki wprowadzeniu technologii głosowej. Młodzi ludzie mający skłonność do czatowania skłaniają się ku narzędziom głosowym w swoich interakcjach online. Fintechowi asystenci głosowi wykorzystujący sztuczną inteligencję oferują wygodę i prostotę obsługi zadań związanych z finansami. Technologia głosowa zapewnia również bezpieczne płatności z wykorzystaniem danych biometrycznych do autoryzacji płatności.
Jakie są trendy w systemach bankowych FinTech?
Zanim ocenimy trendy związane z bankowością w wersji FinTech powinniśmy przeanalizować kilka potencjalnych scenariuszy, w których fintechy zmieniają się z osób zakłócających bankowość w partnerów, oraz w jaki sposób regulacje, takie jak europejska PSD2, mogą utorować drogę nowej fali usług, produktów i funkcji.
Spójrzmy zatem na technologie, które tworzą trend w bankowości:
Technologia Blockchain – chociaż technologia blockchain nie położyła jeszcze kresu brakowi przejrzystości w branży, możemy zauważyć pierwsze tokenizowane komercyjne projekty finansowe. Na przykład Mastercard ma już kilka patentów na zarządzanie rezerwą cząstkową w blockchain. Ponadto Santander Bank uruchomił w czterech krajach pierwszą usługę płatności zagranicznych opartą o blockchain. Rozwiązanie nazywa się „Santander One Pay FX”. Dzięki niemu klienci mają możliwość wykonywania międzynarodowych przelewów pieniężnych w dniu następnym, a w wielu przypadkach nawet tego samego dnia.
Z rozwiązania mogą korzystać klienci detaliczni w Hiszpanii oraz w Wielkiej Brytanii, Brazylii i Polsce. Na polskim rynku usługa będzie także dostępna dla klientów biznesowych. Santander planuje rozbudowywanie niniejszej technologii i wdrażanie jej do wielu krajów..
Usługa jest szybsza, niż standardowe formy płatności, a ponadto klient widzi dokładną kwotę w walucie docelowej, jaką otrzyma beneficjent, jeszcze przed zatwierdzeniem przelewu.
IoT (Internet of Things) – integrując IoT z FinTech, banki i inne instytucje finansowe mogą zwiększyć ochronę danych i obsługę klienta, a urządzenia mobilne mogą stać się potężnym narzędziem do budowania marki. Niektóre urządzenia do noszenia, takie jak smartwatche, również ułatwią płatności cyfrowe.
Bankowość głosowa: W chwili obecnej bankowość głosowa rozwija się w Stanach Zjednoczonych. Jako przykład można wskazać Ally Bank, Mercantile Bank of Michigan i Capital One, które już oferują funkcje bankowości głosowej. Chociaż zadania, które możesz obecnie wykonywać za pomocą bankowości głosowej, są ograniczone, to wiele zadań bankowych będzie prawdopodobnie wykonywanych głosowo w najbliższej przyszłości. Jako przykład takich takich zadań można wskazać przelewanie pieniędzy i ubieganie się o kredyt hipoteczny.
Oprogramowanie RPA – Oprogramowanie Robotic Process Automation (RPA) pomaga w taki sposób, że automatyzuje powtarzalne procesy ludzkie, wykorzystując dokładnie ten sam interfejs aplikacji, co człowiek i eliminując wbudowane ludzkie nieefektywności.
Jak widać – możliwości w branży fintech są nieograniczone, ponieważ innowacje rozwijają się dzięki stale wzrastającej technologii. Konsumenci chcą robić więcej w swoich finansach, a rozwiązania z zakresu fintech stają się coraz większe. Dzięki doświadczeniu w oferowaniu przydatnych informacji finansowych, bezpieczeństwu płatności, szybkim i przejrzystym transakcjom, trendy fintech szybko stają się standardem na rynkach finansowych. Branża FinTech bezapelacyjnie wdraża nowe rozwiązania w systemie bankowości, a także udoskonala kwestie związane już z formą płatności tradycyjnych.