Facebook zaczynał jako projekt studencki i w ciągu kilku lat rozrósł się do największej na świecie sieci społecznościowej. Dziś korzysta z niego ponad dwa i pół miliarda aktywnych użytkowników, a sam Facebook wart jest setki miliardów dolarów. Platforma społecznościowa jest przetłumaczona łącznie na 84 języki.
Nazwa firmy pochodzi od papierowych „Facebooków” rozdawanych świeżo upieczonym studentom amerykańskich uczelni. Czy akcje Facebooka mają jeszcze potencjał do wzrostu, czy najlepsze lata mają już za sobą?
Facebook to nie tylko serwis społecznościowy – Czym jest Meta Platforms?
Kiedy mówisz Facebook, większość użytkowników, a nawet niektórych inwestorów, myśli o postach, wallach, znajomych i komunikacji z nimi. Są to główne i najczęściej używane funkcje platformy, jednak nie jedyne. To w inny sposób firma zdobyła setki miliardy wartości.
Głównym „złotem”, które posiada Facebook, są jednak dane. Duża liczba użytkowników tej platformy społecznościowej dzieli się na swoich profilach wieloma osobistymi informacjami, które firma przechowuje i które pozwalają jej zarówno na doskonałą personalizację treści, ale także na monitorowanie aktualnych trendów społecznych, co może być podstawą wielu badań.
Nie chodzi jednak o reklamy czy informacje. Facebook posiada również algorytmy, które wyszukują i zgłaszają przemoc, przewidują ataki terrorystyczne, mogą ostrzegać użytkowników lub rozpoznać ich na zdjęciu. Robot sprawdza także nieodpowiednie treści i może je ukryć (choć ta konkretna funkcja zawiodła kilka razy w przeszłości). Wszystkie te możliwości, które posiada Facebook mogą być bardzo łatwo nadużywane do kontrolowania opinii i myśli społecznej. Możliwość blokowania niepożądanych treści doprowadziła do exodusu wielu użytkowników do konkurencyjnych serwisów społecznościowych w czasie globalnej pandemii, znacznie osłabiając pozycję firmy jako lidera komunikacji społecznej.
Przyjrzyjmy się teraz, jak narodził się ten nowoczesny fenomen komunikacyjny i krótko przypomnijmy najważniejsze kamienie milowe w jego rozwoju.
Historia Facebooka/Meta
Facebook rozpoczął działalność jako projekt studencki w 2004 roku i przez długi czas funkcjonował jedynie na terenie kampusu Uniwersytetu Harvarda. Później do sieci Facebook zaczęły zapisywać się firmy, a następnie inne osoby zainteresowane przedsięwzięciem. Facebook jest w pełni dostępny dla społeczeństwa dopiero od końca 2006 roku.
Nazwa Facebook została zainspirowana papierowymi broszurkami zwanymi Facebookami, które rozdawane są świeżo upieczonym studentom amerykańskich uczelni.
Dobry pomysł szybko się przyjął. Facebook rozrósł się i w 2012 roku wszedł na giełdę. Podczas swojego IPO, Facebook sprzedawał akcje po 38 dolarów i miał naprawdę trudny start. Cena akcji Meta (dawniej Facebook) spadła nawet o połowę w ciągu kilku miesięcy, a Mark Zuckerberg musiał przekonywać Wall Street, że nie rozumieją potencjału Facebooka (jak już wiemy, nie jest to tylko serwis społecznościowy do komunikacji między użytkownikami).
Oś czasu:
2004 – Założona przez Marka Zuckerberga i Edwarda Saverina
2006 – międzynarodowe firmy dołączają do platformy społecznościowej
2007 – 57 milionów aktywnych członków, głównie studentów
2008 – przekroczenie progu 100 milionów użytkowników
2009 – Facebook zostaje zakazany w Chinach
2011 – spór między Markiem Zuckerbergiem a bliźniakami Winklevoss o prawa autorskie do projektu portalu społecznościowego
2012 – wejście na giełdę
2014 – uruchomienie oprogramowania umożliwiającego dopasowanie informacji o użytkowniku bez użycia plików cookies, początek nowej ery personalizacji treści
2017 – zakup Instagrama i uruchomienie programu do przeglądania zdjęć po ich usunięciu
2018 – zakaz reklamowania produktów finansowych i kryptowalut, uruchomienie działu blockchain
2019 – wybuchł wielki skandal, gdy ujawniono, że blisko 100 firm uzyskało dostęp do danych osobowych użytkowników Facebooka bez ich zgody
2021 – platforma doznała 6-godzinnego globalnego przestoju, Facebook zmienił nazwę na Meta
Akcje Meta
Akcje Meta są jednymi z najbardziej płynnych i zmiennych akcji. Nie jest więc problemem kupno lub sprzedaż akcji Meta w dowolnym momencie z minimalnym spreadem. Akcje Meta są w ponad połowie własnością dużych instytucji finansowych. Jako główny członek spółek technologicznych, kurs akcji Meta zależy przede wszystkim od nieustannego dążenia firmy do ulepszania i wprowadzania na rynek nowych rozwiązań technologicznych oraz wprowadzania innowacji do istniejących produktów.
Na akcje Meta wpływają również wydarzenia w świecie kryptowalut. Dzięki skupieniu na technologii, Meta stała się pionierem nowych technologii i liderem w rozwoju tzw. metaverse. Uruchomiony w 2021 roku ich projekt Metaverse ma na celu stworzenie alternatywnego świata, w którym ludzie mogą przeżywać różne przygody i używać swoich awatarów do budowania relacji i zdobywania nowych doświadczeń w środowisku, które nie istnieje w prawdziwym świecie.
Dywidendy Meta Platforms (Facebook)
Meta jak dotąd zawsze decydowała się na reinwestowanie wszelkich zysków z powrotem w rozwój firmy i nigdy nie wypłacała żadnych dywidend. Jest to jednak częsta praktyka dla firm, które starają się rozwijać i zajmować większą pozycję na rynku, więc w przyszłości możemy spodziewać się wypłat dywidend.
Kurs akcji Facebook/Meta od momentu wejścia na giełdę
Facebook wszedł na giełdę 18 maja 2012 roku. Po początkowym spadku i krótkiej stagnacji, przeżył wieloletni okres wzrostu, który zakończył się w 2021 roku. Wówczas spółka osiągnęła maksimum cenowe, a jej akcje notowane były na poziomie 380 dolarów. Rok 2022, jak dla większości dużych spółek, oznaczał znaczny spadek – akcje Mety straciły ponad 50% wartości w pierwszym półroczu notowań.
Mimo, że Facebook doświadczył dużego spadku, to długoterminowy trend jest wyraźnie wzrostowy i nie można oczekiwać, że w najbliższym okresie to się zmieni. Spadek akcji wynika w dużej mierze z odpływu kapitału z rynków akcji, spowodowanego załamaniem rynku kryptowalut, od którego akcje Meta są ściśle uzależnione.
Jak zacząć handlować akcjami Meta?
Jeśli interesują Cię akcje Facebooka i chciałbyś zacząć w nie inwestować, możesz to zrobić w łatwy sposób. Po pierwsze musisz mieć konto u brokera. Możesz np. otworzyć konto u brokera XTB.
Następnie wystarczy przejść przez proces konfiguracji, zweryfikować swoje dane i dokonać przelewu środków.
Następnie przejrzyj informacje o Facebooku z ostatniego czasu, abyś mógł określić główny trend (jakie były ostatnie wyniki ekonomiczne, czy przyniósł zysk, czy wykazał stratę? Czy jest badany przez jakieś państwo i czy grożą mu wysokie kary)?
Jeśli jednak nie czujesz się na siłach aby handlować za prawdziwe pieniądze, skorzystaj z bezpłatnego konta demo na XTB. W ten sposób możesz podnieść swoje umiejętności. Nie tylko Mark Zuckerberg musi zarabiać na Facebooku, ale także Ty.