W dzisiejszym artykule przyglądamy się chińskiej gospodarce, a bardziej szczegółowo tamtejszemu sektorowi motoryzacyjnemu. Na stronie BBC News pojawił się artykuł o tym, że Chiny wyprzedziły Japonię w eksporcie samochodów i stały się największym eksporterem pojazdów na świecie. Podsumujmy najważniejsze informacje i dane.
Chiny wyprzedziły nie tylko Niemcy, ale teraz także Japonię w eksporcie samochodów
Serwis informacyjny BBC donosi, że Chiny stały się największym eksporterem samochodów na świecie w pierwszym kwartale, wyprzedzając dotychczasowego lidera, Japonię.
Według oficjalnych statystyk opublikowanych w zeszłym tygodniu, Chiny wyeksportowały 1,07 miliona samochodów, co oznacza wzrost o 58% rok do roku. Japonia wysłała na rynki światowe 954 185 samochodów, o 6% więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Ponadto, jeśli chodzi o rozwój, możemy zauważyć, że Chiny wyprzedziły Niemcy w 2022 r., aby stać się drugim największym eksporterem samochodów na świecie w ubiegłym roku. Według chińskiej Generalnej Administracji Celnej, Chiny wyeksportowały około 3,2 miliona pojazdów w 2022 roku, podczas gdy Niemcy 2,6 miliona pojazdów.
Rosnący globalny popyt na pojazdy elektryczne i rosnący popyt w Rosji
Należy zauważyć, że chiński eksport został pobudzony przez rosnący globalny popyt na pojazdy elektryczne i sprzedaż do Rosji. Rozwój chińskiego przemysłu motoryzacyjnego również przyczynił się do odejścia od paliw kopalnych. Eksport nowych pojazdów energetycznych, w tym pojazdów elektrycznych, wzrósł o ponad 90% w pierwszym kwartale w porównaniu z rokiem poprzednim.
Chiny odnotowały również gwałtowny wzrost eksportu do Rosji od początku wojny na Ukrainie, kiedy to kraje zachodnie nałożyły sankcje na Moskwę. BBC donosi, że w 2022 r. chińscy producenci samochodów odnotowali skokowy wzrost udziału w rynku rosyjskim po tym, jak konkurenci, w tym niemiecki Volkswagen i japońska Toyota, opuścili ten kraj po inwazji na Ukrainę.
Co stoi za sukcesem chińskiego eksportu samochodów?
Mówiąc najprościej, kluczowym czynnikiem stojącym za sukcesem Chin są tanie nakłady na produkcję. I to właśnie niskie koszty produkcji, napędzane przez tańszą siłę roboczą oraz tańsze surowce i energię, są kluczową zaletą chińskich producentów samochodów, umożliwiając im oferowanie tańszych samochodów niż tradycyjni europejscy producenci samochodów wytwarzający pojazdy w kraju.
Niektórzy chińscy producenci samochodów już mówią o zamiarze budowy fabryk w Europie, co znacznie obniżyłoby koszty transportu, ale z drugiej strony znacznie zwiększyłoby koszty produkcji.