Pięć i pół roku po przejęciu przez firmę private equity, firma Quicken produkująca oprogramowanie do zarządzania finansami osobistymi poinformowała, że zostaje przejęta przez inną firmę private equity.
W kwietniu 2016 roku, podmiot powiązany z H.I.G. Capital nabył Quicken od Intuit Inc. za nieujawnioną kwotę. Dziś Quicken ogłosiła, że Aquiline Capital Partners przejmie większościowe udziały w firmie – również za nieujawnioną kwotę.
W ekskluzywnym wywiadzie z TechCrunch, prezes Quicken – Eric Dunn, podzielił się szczegółami na temat wyników Quicken od czasu ostatniej transakcji. Przedstawił też plany na przyszłość. Dunn jest związany z firmą od długiego czasu. Może więc całkiem swobodnie mówić o tym, gdzie była, gdzie jest teraz i dokąd zmierza.
Choć objął stanowisko CEO Quicken w 2016 roku, po raz pierwszy dołączył do jej poprzedniej firmy macierzystej Intuit już w 1986 roku. W tamtym czasie Quicken był jej jedynym produktem software’owym. Podczas swojej kadencji w Intuit, Dunn pełnił funkcję CFO. Stanowisko to obejmował od czasu IPO w 1993 roku i fuzji z ChipSoft (obecnie znanej jako TurboTax). W czasie pełnienia funkcji dyrektora finansowego Dunn był również programistą, który pracował nad prawie wszystkimi wczesnymi wersjami Quicken.
Od czasu zakupu przez H.I.G. wydaje się, że Quicken bardzo się rozwinął. Obecnie ma 2 miliony aktywnych użytkowników, co zdaniem Dunn jest „znacznie lepszym wynikiem” niż w momencie wydzielenia z Intuit. Dyrektor odmówił ujawnienia twardych danych na temat przychodów, ale podzielił się informacją, że firma jest rentowna i odnotowała 50% wzrost rocznej wielkości sprzedaży w ciągu pięciu lat (lub dwucyfrowy wzrost, jeśli weźmiemy pod uwagę okres roczny).
Jesteśmy bardzo rentowni i od momentu wydzielenia z firmy konsekwentnie osiągamy zyski. Jesteśmy bardzo udaną firmą pod względem przychodów – znacznie powyżej tego, co kiedykolwiek było w latach Intuit. Co ważniejsze, jesteśmy udanym biznesem, któremu udało się zmodernizować i poprawić jakość dla naszych klientów.
Wzrost satysfakcji klientów
Według Dunna, Quicken odnotował wzrost NPS o 25 punktów w ciągu pięciu lat. (NPS to skrót od Net Promoter Score, pomiaru lojalności i satysfakcji klientów).
Jak dodał, Firma H.I.G. zainwestowała wraz z zespołem zarządzającym Quicken w poprawę jakości produktu, przeniesienie Quicken do chmury i wprowadzenie cyfrowo natywnego produktu w postaci aplikacji finansów osobistych, Simplifi.
Justin Reyna, dyrektor zarządzający w H.I.G. Capital, powiedział, że wyniki jego inwestycji w Quicken były „znakomite”.
W ostatnich latach liczba firm zajmujących się technologiami finansowymi (i potencjalnych konkurentów Quickena) eksplodowała. Ale, jak utrzymuje Dunn, Quicken w rzeczywistości był „pierwszym fintech’em”.
To był jeden z pierwszych fintechów, jedyny produkt oprogramowania w Intuit, kiedy wystartował w 1983 roku. Zaczęło się od pomysłu zautomatyzowania finansów osobistych dla klientów jako narzędzia programowego żyjącego tylko na komputerach stacjonarnych.
Dunn powiedział też, że Quicken planuje rozważyć partnerstwo z innymi fintechami, ponieważ nadal ewoluuje swój model biznesowy. Nie wyklucza też akwizycji, ale też nie jest to obszar, na który kładzie nacisk.
Quicken będzie zatrudniał nowe osoby, ale nie zwalniał
Wraz z nowym właścicielem, nie są planowane żadne zwolnienia. W rzeczywistości Dunn spodziewa się, że firma będzie nadal zatrudniać i uzupełniać swój 150-osobowy personel (nie licząc 250 zakontraktowanych „agentów obsługi klienta”).
Powiedział on, że spółka po prostu skupi się na kontynuacji modernizacji swojego produktu Quicken i wprowadzeniu większej funkcjonalności do swojej oferty internetowej i mobilnej.
Będziemy również kontynuować dodawanie do naszego produktu Simplifi, który istnieje dopiero 18 miesięcy. Ma on świetny zestaw funkcji, ale jest jeszcze wiele rzeczy, które musimy zrobić”.
Będzie również koncentrować się na zintegrowanych usługach finansowych, takich jak umożliwienie przepływu pieniędzy z konta na konto w produkcie, zamiast przechodzenia do strony zewnętrznej.
Aquiline to prywatna firma inwestycyjna z siedzibą w Nowym Jorku i Londynie, zarządzająca aktywami o wartości 6,9 miliarda dolarów. Jej prezes, Vincenzo La Ruffa, powiedział, że sam jest użytkownikiem Quickena.
Quicken jest zaufany przez miliony klientów, którzy polegają na nim, aby prowadzić zdrowe życie finansowe. Jako wieloletni użytkownik Quicken, widziałem na własne oczy, jak wiele pracy Eric i zespół Quicken włożyli w stworzenie atrakcyjnego zestawu produktów i usług. Jestem przekonany o czekającej nas trajektorii wzrostu, gdy będziemy współpracować z firmą w celu rozszerzenia zakresu innowacyjnych rozwiązań oferowanych przez nią w dziedzinie zarządzania finansami osobistymi.
Od niedawna obserwuje się gwałtowny wzrost zainteresowania fintechami skoncentrowanymi na finansach osobistych. Na przykład, w czerwcu, startup Truebill pozyskał 45 milionów dolarów w ramach rundy finansowania Series D prowadzonej przez Accel.