W ostatnim czasie wystartował kolejny projekt z naszego rodzimego podwórka – Subme. Jego twórcy chcą stworzyć rewolucyjną aplikację „all-in-one”, która pozwoli na zarządzanie wszelkimi subskrypcjami zarówno w świecie fizycznym, jak i wirtualnym. W dzisiejszym artykule wyjaśnimy co to jest Subme Cash, jak działa, jaka jest jego tokenomia, kto stoi za projektem oraz wiele więcej. Tak więc, zaczynamy!
Co to jest Subme i jaka jest wizja projektu?
Subme to gamechanger dla szybko rosnącego rynku subskrypcji i e-commerce. Jest to polski projekt, który chce ułatwić ludziom życie, dzięki uproszczeniu zarządzania cyklicznymi zakupami i usługami. Jest to pierwsza na świecie platforma skupiająca się na subskrypcji zarówno fizycznych produktów, jak i usług. Projekt w swojej białej księdze opisuje dwie różne wizje. Jedna dotyczy użytkowników detalicznych, a druga klientów biznesowych i influencerów.
Użytkownicy detaliczni
Subme pozwala użytkownikom na tworzenie własnych baz różnych subskrypcji. Aplikacja all-in-one ułatwia im codziennie życie. Użytkownicy korzystający z aplikacji nie muszą już bowiem pamiętać o comiesięcznym kupowaniu produktów, umawianiu się na cykliczne usługi czy odkładaniu oszczędności na przyszłość.
Dzięki aplikacji aplikacji zyskują cenny czas i łatwo zarządzają wydatkami w różnych obszarach swojego życia. Moduł sztucznej inteligencji Subme podsuwa użytkownikowi sugestie jakie produkty mogą go zainteresować, na podstawie jego wcześniejszych decyzji zakupowych.
Subme Cash pozwala także obniżyć koszty dokonywania zakupów, a dodatkowo oferuje nagrody cashback w kryptowalucie Subme Cash (SUB). Waluta ta wraz z adopcją oraz rozwojem aplikacji może zyskać sporo na wartości.
Biznesy/Influencerzy
Z perspektywy producenta/sprzedawcy Subme może być narzędziem sprzedażowym i marketingowym. Pozwala bowiem dotrzeć do nowego grona klientów oraz przywiązać tych obecnych na zasadzie subskrypcji. Taki model niesie korzyści dla obu stron.
Sprzedawcy Subme zyskają dodatkowy kanał powtarzalnej i co najważniejsze przewidywalnej sprzedaży.
Projekt nie pobiera opłat za tworzenie subskrypcyjnych koszyków towarów, a jedynie prowizje od sprzedaży. To sprawia, że jest to świetne rozwiązanie dla małych, lokalnych przedsiębiorców, którzy nie mają możliwości stworzenia zaawansowanej platformy czy sklepu internetowego. Z kolei duże marki zyskują dodatkowy kanał powtarzalnej sprzedaży oraz zwiększają rozpoznawalność poprzez umieszczanie swoich produktów w koszykach influencerów.
Inwestycja w Subme
Idea Subme sięga znacznie dalej niż tylko subskrypcja, dzięki której otrzymasz swój ulubiony produkt lub usługi. Subme może być używany również jako narzędzie inwestycyjne. Wykorzystuje bowiem jedną z najpotężniejszych strategii inwestowania w kryptowaluty: Dollar Cost Averaging. W whitepaperze możemy zobaczyć diagram, który prezentuje symulację wyników osiągniętych przy miesięcznej inwestycji 100 USD z Subme.
Finanse subme nie ograniczają się jednak tylko do kryptowalut. Projekt chce, aby jego model subskrypcji działał również na rynkach tradycyjnych finansów. DCA działa także z wieloma tradycyjnymi instrumentami finansowymi (np. ETF, akcje i obligacje), które niosą za sobą niższe ryzyko niż cyfrowe aktywa.
Jakie usługie oferuje Subme?
Subme oferuje szereg przydatnych funkcji, które pozwolą Ci po pierwsze zaoszczędzić czas i pieniądze, a po drugie przyczynić się do pomocy światu.
Regularne oszczędzanie
Ten sam mechanizm subskrypcji może być wykorzystany na wiele różnych sposobów nie tylko w kryptowalutach, ale również w walutach fiat. Wyobraź sobie, że oszczędzasz na następne wakacje, a pieniądze idą bezpośrednio do wybranego przez ciebie biura podróży. Na koniec okresu subskrypcji możesz wybrać się na upragnioną wycieczkę do Meksyku lub gdziekolwiek na świecie o wiele taniej niż byłoby to możliwe normalnie.
Zarządzanie wszystkimi subskrypcjami w jednym miejscu
Netflix, Spotify, Tidal, HBO GO, Microsoft Office 365 itd. Niektórzy ludzie subskrybują tak wiele produktów, że zarządzanie nimi staje się problematyczne i łatwo o nich zapomnieć. Koniec końców dochodzi do momentu, w którym płacisz za usługę, z której tak naprawdę nie korzystasz. Subme pozwala zarządzać wszystkimi Twoimi subskrybcjami w jednym miejscu.
Pomaganie innym
Wspieranie szczytnych celów jeszcze nigdy nie było tak proste jak z Subme. Podczas gdy zamawiasz swoje ulubione towary i usługi za pomocą aplikacji, możesz również na bieżąco pomagać innym. Wystarczy, że wybierzesz jedną z partnerskich organizacji charytatywnych i zdecydujesz, jaką kwotę chciałbyś wysyłać co tydzień/miesiąc/rok. Pomaganie organizacjom charytatywnym ma największy sens jeśli jest regularne.
Model biznesowy Subme
Model biznesowy Subme jest bardzo prosty i został szczegółowo przedstawiony w białej księdze. Projekt będzie zarabiał oraz pozwalał zarabiać użytkownikom na kilka różnych sposobów:
Opłaty za subskrypcje
Subme zarabia na opłatach od każdej subskrypcji, a ich poziom jest oparty na kategorii i poziomie marży produktu lub usługi. Siła
Subme leży w możliwości dostarczania produktów i usług
po i tańszych stawkach, ponieważ to właśnie abonamenty zapewniają stały strumień przychodów dostawcy produktów i usług. Wraz z rozwojem platformy i zwiększeniem ilości dostępnych produktów koszt wysyłki będzie również znacząco niższy w stosunku do klientów, którzy zdecydują się na więcej niż jedną subskrypcję produktową. Co więcej, Subme planuje już w 2022 roku stworzyć swoje pierwsze centrum dystrybucyjne.
Cashback
Jak twierdzi zespół w whitepaperze, Subme chce edukować i zwiększać świadomość ludzi na temat kryptowalu.
Chociaż platforma Subme jest doskonale przystosowana do użytku przez osoby niezwiązane z technologią/kryptowalutami, przyzna Ci cashback (do 3%) w tokenie Subme Cash (SUB) za każdym razem, gdy zakupisz jakąkolwiek subskrypcje. Tokeny te można następnie wypłacić i sprzedać na otwartym rynku. Obecnie tokenami można handlować np. na zdecentralizowanej giełdzie (DEX) PancakeSwap. Zarobiony cashback można też wykorzystać na zapłatę kolejnej subskrypcji.
Staking
Jako że Subme to projekt powiązany z kryptowalutami, wziął pod uwagę krypto inwestorów. Zespół wprowadził popularną w świecie DeFi usługę stakingu. 10% z opłat abonamentowych zostanie przeznaczone na nagrody dla długoterminowych inwestorów, którzy mocno wierzą w projekt.
Fundusz fundacyjny
Jak widać na wykresie po prawej stronie, w mechanizmie dystrybucji opłat 5% jest przeznaczone na cele charytatywne i środowiskowe. Środki te będą przekazywane na rzecz partnerskiej fundacji. Póki co nie wiadomo gdzie dokładnie trafią. Partnerska fundacja zostanie bowiem ogłoszona dopiero po stworzeniu działającego produktu.
Skup i spalanie tokenów Subme Cash (SUB)
Starannie przemyślany i zoptymalizowany pod kątem teorii gier proces wykorzystania środków pozyskanych z subskrypcji pozwoli na zwiększenie rynkowego zapotrzebowania na tokeny Subme Cash. Część opłat subskrypcyjnych, zostanie przeznaczone do skupu Subme Cash z rynku.
Następnie co kwartał, projekt spali 5% całkowitego przychodu Subme. Takie działanie zmniejszy podaż tokena Subme Cash (SUB) i wywoła presję popytu na rynku. Taki proces będzie powtarzany aż do odkupienia 44% wszystkich tokenów.
Wraz z rosnącą liczbą subskrybentów produktów i usług, popyt na token ze strony również będzie również większy. To jednak nie wszystko. Na tokenie SUB będzie też spekulować rzesza inwestorów kryptowalutowych, co potencjalnie doprowadzi do wzrostu ceny.
Roadmap projektu
Roadmap projektu świetnie obrazuje poniższa ilustracja:
Kto sto za projektem Subme?
Inwestując w projekty ważne jest, aby zawsze sprawdzić kto za nimi stoi. W przypadku Subme mamy do czynienia z solidnym zespołem składającym się z ekspertów z branż blockchain, tradycyjnych finansów oraz e-commerce.
Założycielami firmy są Adam Larsson, CEO Workeo oraz Bogusz Kończak, który pracował m.in. dla Nationale Nederlanden, gdzie przez 5 lat zajmował się kierowaniem zespołów pracujących dla klientów instytucjonalnych.
Jeżeli chodzi o technologię, zajmuje się nią Bartosz Blicki. Jest on deweloperem blockchain/NFT oraz założycielem platformy Trinity.io.
Stanowisko CFO obejmuje Marcin Pędziński. Może się on pochwalić 30-letnim doświadczeniem na rynkach kapitałowych. Pędziński nadzorował największe prywatyzacje m.in takich firm jak KGHM, PKN Orlen, czy TPSA.
Jeśli chodzi o stronę marketingową, zajmują się nią Michał Adamski oraz Adam Cukrowski. Swoje doświadczenie nabyli podczas tworzenia i współpracy z takimi krypto projektami jak: SkyRocket.trade, GamerHash czy DIA.
Oprócz powyższego grona, projekt posiada także solidny zespół doradców z ogromnym doświadczeniem w branży blockchain oraz krypto
Podsumowanie
Subme to bardzo ciekawy projekt, który z całą pewnością wnosi świeży powiew do branży subskrypcji. Kiedyś w modelu subskrypcji można było zamówić co najwyżej prenumeratę gazety, karnet na siłownię, czy internet. Dziś, dzięki ogromnej mocy obliczeniowej w chmurze, pojawiły się nowe horyzonty, które Subme próbuje wykorzystać. Wejście z subskrypcją na rynek e-commerce może okazać się świetnym posunięciem. Wiele firm przestawiło się bowiem z modelu jednorazowego zakupu na stały strumień przychodów. Daje im to większą pewność co do przyszłych przepływów i pozwala lepiej podejmować przyszłe decyzje biznesowe. Nie wydaje się również, aby wraz z pandemią COVID trend ten miał się zatrzymać.