Tworzenie i rozwijanie każdego startupu technologicznego jest trudne, ale nie niemożliwe. W lipcu 1994 r. firma Amazon rozpoczęła działalność jako mały biznes internetowy, a obecnie gigant technologiczny rozrósł się do rozmiarów inwestycji wartych kilka miliardów dolarów. W tym artykule poznasz dokładne strategie, jakie obrał Jeff Bezos, aby zbudować największą na świecie firmę e-commerce.
Co to jest startup technologiczny?
Tachnologiczny startup to firma, która wprowadza innowacje do produktów, procesów i usług technologicznych. Takie firmy koncentrują się głównie na zmianie statusu quo poprzez oferowanie na rynku nowych technologii. Przyjmuje się, że większość startupów to startupy technologiczne, które z czasem stają się skalowalne.
Istnieje jednak różnica między startupami skalowalnymi i nieskalowalnymi. Skalowalne startupy to takie, których model biznesowy jest w stanie zapewnić szybki i stały wzrost, przy jednoczesnym zachowaniu rentowności; tego typu firmy wykorzystują w swojej działalności technologię i usługi oparte na technologii. Z kolei firmy nieskalowalne mają modele biznesowe oparte na bezpośrednich nakładach i wynikach, które mogą nie być przystosowane do szybkiego wzrostu pod względem rentowności i wielkości.
Produktywność startupów nieskalowalnych zależy od tego, jak wiele wkłada się w ich działalność. Przykładem może być lekarz prowadzący prywatną praktykę, którego przychody rosną tylko wtedy, gdy przyjmuje dodatkowych pacjentów. Ten model biznesowy jest nieskalowalny, ponieważ aby się rozwijać, będzie musiał zatrudnić innych lekarzy do obsługi rosnącej liczby pacjentów, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. Inaczej jest w przypadku firm skalowalnych.
Co oznacza skalowanie startupu technologicznego?
Skalowanie startupu technologicznego oznacza zwiększanie przychodów, osiąganie wzrostu i rentowności w szybkim tempie, zwykle przy niewielkich zasobach. Aby było to skuteczne, konieczne są ogromne inwestycje kapitałowe w celu sponsorowania przełomowych rozwiązań technologicznych, które startupy technologiczne zazwyczaj wprowadzają na rynek.
Kiedy firma zwiększa skalę działalności, wykorzystuje dostępne zasoby do zwiększenia przychodów i wydajności.
„Myśl na dużą skalę, zacznij od małej, a następnie szybko skaluj lub ponoś porażkę” – Matt Lederhausen.
7 strategii, które pozwolą Ci zwiększyć skalowalnoś startupu technologicznego
Skalowanie startupu nie jest zadaniem na jeden dzień, zwłaszcza w czasach szybkiego postępu technologicznego. Oto, co powinna zrobić każda firma z branży technologicznej, aby zwiększyć swoją skalowalność i osiągnąć globalny wpływ:
1. Wykorzystaj finansowanie od inwestorów
Facebook w 2009 r. pozyskał 200 milionów dolarów w serii D. Jest to tajemnica największych sukcesów firm technologicznych, które można znaleźć w Internecie. Inwestorzy anioły i firmy VC zawsze polują na następne Google i Microsoft, i zgadnij, co?
Mają przy sobie tyle gotówki, że jeśli zdobędziesz finansowanie od inwestora, możesz nie martwić się o opłacenie kolejnych rachunków. Co więc należy zrobić? Po pierwsze, upewnij się, że Twoja firma jest warta inwestycji. Nikt nie lubi dokonywać złych wyborów inwestycyjnych.
Sprawdź statystyki rynkowe. Aby uzyskać dostęp do kolejnych funduszy inwestycyjnych, trzeba mieć dobry poziom akceptacji rynkowej. Upewnij się, że rzeczywiście dostarczasz właściwy produkt na właściwy rynek. Być może będziesz musiał przeprowadzić badanie rynku, aby ustalić fakty. Po drugie, przygotuj swoją markę i dotrzyj do potencjalnych inwestorów.
2. Buduj realne rozwiązania
Airbnb odniosło sukces właśnie dzięki temu założeniu. Ludzie potrzebują prostszych i szybszych sposobów załatwiania spraw. Szybkość jest kluczowym czynnikiem w życiu ludzi. Zawsze stawiaj ludzi w centrum swojej pracy. Twój produkt powinien być skoncentrowany na pomaganiu ludziom w prowadzeniu lepszego, łatwiejszego i zdrowszego życia.
Jeśli produkt jest skoncentrowany na pomaganiu ludziom w byciu szczęśliwym, to sprzedawany odpowiednim osobom z łatwością zyska szeroką akceptację rynku. Na przykład firma, która tworzy aplikacje wywołujące uśmiech u starszych użytkowników telefonów komórkowych.
3. Weź udział w akceleratorze startupów
W zależności od tego, na jakim etapie rozwoju znajduje się obecnie Twój startup, akcelerator startupów zapewni Ci podstawy, które możesz wykorzystać w trakcie skalowania swojej firmy. Firmy technologiczne coraz częściej rozwijają się dzięki mentoringowi, finansowaniu, możliwościom nawiązywania kontaktów i dostępowi do większych społeczności przedsiębiorców, które zapewniają programy akceleracyjne.
Istnieje tak wiele akceleratorów startupów, że jeśli dobrze poszukasz, znajdziesz odpowiedni dla siebie. Można się do nich zgłosić poprzez aplikację, zazwyczaj każdy z akceleratorów ma wyznaczony termin składania wniosków. Po złożeniu aplikacji wybrane startupy zostaną zaproszone na rozmowę kwalifikacyjną, a następnie do udziału w programie akceleracyjnym. Przykłady dobrych akceleratorów startupów to 500 startups, YCombinator, AngelPad.
4. Zatrudniaj utalentowanych ludzi
Nie budujesz biznesu, budujesz ludzi, a potem ludzie budują biznes” – Zig Ziglar. Zainwestuj w zatrudnienie odpowiednich ludzi z wielką wizją, którzy dołączą do Twojego zespołu.
Jeśli musisz zdecydować się na pracę zdalną, zrób to. Upewnij się tylko, że każdy, kto znajdzie się na Twojej liście płac, jest inteligentny, ma silną kulturę pracy/etyki i z pasją dąży do osiągnięcia Twoich celów. Zawsze miej silny zespół, który będzie Cię wspierał. Od techników po guru finansów – w budowaniu swojego startupu technicznego weź ze sobą wszystkich. Wszystkie ręce powinny być w pełni gotowe do pracy.
5. Rozwijaj się i poszerzaj horyzonty biznesowe
W świecie technologii bardzo niewiele rzeczy (jeśli w ogóle) pozostaje statycznych. Obecnie mamy do czynienia z technologią opartą na sztucznej inteligencji i wprowadzeniem łączności 5G. Jako firma działająca w branży technologicznej, jej zdolność do utrzymania znaczenia i skali zależy od dostosowania się do nowych technologii. W rzeczywistości sekretem najlepszych firm technologicznych jest ich zdolność do tworzenia nowych trendów technologicznych. Tworzą one urządzenia i produkty cyfrowe na najwyższym poziomie, do których przekonują się wszystkie inne firmy.
Oto trzy wskazówki, jak budować nowe horyzonty biznesowe:
- Inwestuj w nowe możliwości dla swojej firmy, takie jak tworzenie nowej linii produktów, modyfikacje produktów itp. Dobrze jest korzystać ze starych rozwiązań, ale jeszcze lepiej jest je ulepszać w celu zwiększenia wydajności.
- Wdrażaj do swojej działalności przełomowe technologie. Staraj się zawsze być na bieżąco z najnowszymi trendami technologicznymi, które możesz wykorzystać w celu zwiększenia wydajności, wyprzedzając tym samym konkurencję.
- Znajdź nowatorskie sposoby bardziej efektywnego wykonywania zadań w miejsce tradycyjnych modeli. W Twojej branży być może istnieją pewne praktyki, które, szczerze mówiąc, są dość przestarzałe. Nikt jednak nie znalazł jeszcze dla nich alternatywy, więc wszyscy nadal robią to w ten sam, stary sposób. Jako startup technologiczny, który chce się rozwijać, Twoim zadaniem jest zidentyfikowanie wadliwych technik, aby zapewnić lepsze rozwiązania. To są właśnie szanse na skalowanie, przedstawione jako wyzwania.
6. Nawiązuj kontakty i buduj społeczność
Świadome nawiązywanie kontaktów biznesowych to sprawdzona strategia stosowana w tworzeniu partnerstw handlowych i tworzeniu silnych sojuszy biznesowych. Dobra sieć kontaktów zapewni Ci dostęp do społeczności przedsiębiorców, które w naturalny sposób zachęcają do strategicznego rozwoju w dziedzinie technologii.
Oprócz tego inne korzyści to bezpośredni dostęp do wiedzy branżowej, spostrzeżeń biznesowych, dostęp do technologii na wczesnym etapie rozwoju oraz inne zalety społeczności i sieci założycieli.
Jako przedsiębiorca wykorzystuj każdą okazję do budowania swoich kontaktów biznesowych. Kiedy tylko możesz uczestniczyć w konferencjach, seminariach, sympozjach i innych spotkaniach strategicznych związanych z pracą, oprócz zdobywania wiedzy skup się przede wszystkim na nawiązywaniu kontaktów z innymi uczestnikami. Nigdy nie wiadomo, czy nie będziesz siedział przy jednym stole z Paulem Grahamem.
7. Żyj w zgodzie z rynkiem
Rozwój nie następuje z dnia na dzień, dlatego aby naprawdę przyspieszyć ten proces, trzeba być w zgodzie z rynkiem. Nie bój się modyfikować swojego produktu, dopóki nie zostanie on dopasowany do potrzeb klientów.
Skup się na wytwarzaniu tego, czego potrzebuje Twój docelowy klient, zamiast podążać za trendami. Twórz zrównoważone produkty, które są zgodne z wizją firmy w dłuższej perspektywie.