Według międzynarodowych statystyk około 20% start-upów upada w ciągu pierwszego roku działalności. Z kolei 1 na 2 firmy, czyli aż 50%, upada w ciągu pierwszych pięciu lat od założenia. Trzeba przyznać, że to dość przerażająca perspektywa, ale mimo to fakty pozostają faktami.
Na ten temat przeprowadzono wiele badań, a mimo to problem nadal istnieje. CB Insights wskazuje na brak odpowiedniego ukierunkowania rynku na produkt lub usługę, niewystarczające fundusze, brak odpowiedniego zespołu, nieumiejętność sprostania konkurencji, problemy z ceną i kosztami, niewłaściwy model biznesowy oraz złe strategie marketingowe jako przyczyny sytuacji, w której znajduje się większość nowych firm.
Przeciwko wszystkim firmom rozpoczynającym działalność stoją wyraźne przeszkody. Począwszy od ostrej konkurencji rynkowej ze strony firm o ugruntowanej pozycji w branży, poprzez dopasowanie produktu do rynku, regulacje rządowe, aż po desperacki brak środków finansowych.
Z tymi i wieloma innymi przeszkodami borykają się młode firmy, a zwłaszcza startupy technologiczne. Rozpoczęcie i utrzymanie działalności gospodarczej wymaga prawdziwej determinacji i pracowitości, zwłaszcza w czasach globalnego kryzysu gospodarczego.
Jeśli chcesz założyć firmę i rzucić żmudną pracę w korporacji, dokładnie się zastanów. Szanse na przetrwanie na rynku tylko dzięki pasji są bardzo małe. Aby znaleźć w tych szczęśliwych 10%, potrzeba czegoś więcej niż tylko nastawienia „nigdy się nie poddawaj”.
Dlaczego 90% startupów upada?
Aby dowiedzieć się, dlaczego 90% startupów ponosi porażkę i w jaki sposób Twój może znaleźć się w tej nielicznej grupie, która odniosła sukces, zapoznaj się z poniższymi informacjami.
1. Niezaspokojenie potrzeby rynku
Dzieje się tak, gdy startup tworzy rozwiązania problemów, które nie zaspokajają konkretnej potrzeby na rynku. Nie ma sensu tworzyć produktu, którym nikt nie jest zainteresowany. Niezaspokojenie konkretnej potrzeby rynkowej jest przyczyną 42% niepowodzeń startupów.
Bez względu na to, jak atrakcyjny może być pomysł, jeśli nie ma użytkowników, będzie on co najwyżej straconą szansą. W rezultacie firma już na starcie zacznie odnotowywać ogromne straty wynikające z wysokich kosztów marketingu, aby produkt trafił do rąk sceptycznie nastawionych użytkowników. Pojawi się też duży margines strat. W ostatecznym rozrachunku takie firmy są skazane na bankructwo lub prowadzenie działalności ze stratą.
2. Brak gotówki
Finanse to drugi najważniejszy powód, przez który upada wiele startupów. Mówi się, że finanse są siłą napędową firmy, dlatego każdy biznes bez dostępnych środków finansowych jest
Aby z powodzeniem prowadzić firmę, trzeba mieć stały dopływ środków finansowych i tu właśnie wkraczają inwestorzy dla startupów. Są to osoby prywatne, firmy, a nawet korporacje, które podejmują ryzyko finansowania startupów na wczesnym etapie rozwoju, o dużym potencjale wzrostu, w zamian za niewielki procent kapitału udziałowego.
3. Niewłaściwy zespół
Jest to kolejny poważny powód, dla którego większość startupów zmaga się z problemami i upada, zanim osiągnie dojrzałość. Posiadanie nieodpowiedniego zespołu w każdej firmie jest równoznaczne z porażką, zanim jeszcze rozpocznie ona działalność.
Idealny zespół składa się z ludzi, którzy choć mają różne umiejętności, mają tę samą wizję firmy. Mają te same wartości, cele, zdolności innowacyjne i marzenia.
4. Złe strategie marketingowe
Celowy marketing wielokrotnie pozycjonuje markę bezpośrednio przed potencjalnym rynkiem. Kiedy zastosujesz idealne strategie marketingowe, Twoi klienci będą widzieć, dlaczego powinni kupić Twój produkt, będą się obawiać, że przegapią tak wspaniałe korzyści i zapiszą się na Twój produkt lub usługę w odpowiednim momencie.
5. Niewłaściwe modelowanie biznesu
Niektóre nieudane startupy nie stworzyły złego produktu, ale poniosły porażkę, ponieważ nie potrafiły wybrać odpowiedniego modelu biznesowego dla swojej firmy.
Model biznesowy to, mówiąc najprościej, sposób, w jaki firma zamierza zarabiać pieniądze na swoim produkcie lub usłudze. Dobry model biznesowy jasno określa średnią cenę za jednostkę usługi lub produktu, w jaki sposób zamierzasz otrzymywać zapłatę – poprzez okresowe subskrypcje, płatności na podstawie konsumpcji oraz inne szczegóły dotyczące cen
6. Niepoważne traktowanie opinii klientów
Opinie i komentarze klientów to czynniki decydujące o kształcie produktu, jeśli naprawdę chcesz zadowolić swój rynek docelowy. Jednak ich ignorowanie może być bardzo szkodliwe dla publicznego wizerunku firmy.
Niezliczone firmy rozpoczynające działalność poniosły porażkę z powodu złych relacji z klientami i zarządzania reklamacjami. Tak samo jak bardzo złe jest pozostawienie poczty klienta bez opieki przez tygodnie, a czasem nawet miesiące. Tracisz w ten sposób wiele pieniędzy, nawet o tym nie wiedząc.
7. Niewystarczające badania rynku
Przyczyną niepowodzenia niektórych startupów jest brak odpowiedniego zbadania rynku przed podjęciem decyzji o wyborze rynków i produktów, nad którymi będą pracować.
Istnieje mnóstwo informacji na temat marketingu, ale z pewnością nie jest to sprawa uniwersalna. Wszystkie firmy wciąż muszą prowadzić intensywne badania, aby uzyskać dokładne informacje na temat takich kwestii, jak całkowity udział w rynku, przedział dochodów klientów i inne dane dotyczące konkretnych użytkowników.
8. Zbyt wiele rzeczy dzieje się w tym samym czasie
Jako startup, powinieneś skupić się na zbudowaniu odpowiedniego produktu dla rynku docelowego, przynajmniej w ciągu pierwszych pięciu lat działalności.
Jednym z powodów, dla których nowe firmy wypalają się przed osiągnięciem dojrzałości, jest to, że próbują angażować się w zbyt wiele rzeczy jednocześnie. Takie rzeczy, jak rozszerzanie działalności na nowe filie, tworzenie kolejnych linii produktów i usług różniących się od głównego produktu, tylko odwracają uwagę startupu od skupienia się na głównym projekcie.
Na przykład GoldenGlives, internetowy sklep z produktami rolnymi, zdecydował się włączyć eksport ropy naftowej do swojego modelu biznesowego bez wcześniejszego zbudowania lokalnej grupy odbiorców i bazy produktowej dla swojej podstawowej usługi. Firma będzie zmuszona dzielić swoje ograniczone zasoby między dwa modele biznesowe jednocześnie, zamiast skupiać się na jednym z nich.
Te i wiele innych powodów sprawiają, że 90% startupów ponosi tak dotkliwe porażki, zwłaszcza gdy rozpoczynają działalność po raz pierwszy. Wielu założycieli na wczesnym etapie rozwoju firmy doszło do tego wniosku, gdy było już za późno.
Jak pokonać przeciwności losu przy zakładaniu własnej firmy?
Oto, jak możesz sprawić, by Twój startup stał się wyjątkiem i pokonał przeciwności losu:
1. Skup się na długoterminowym celu i wywieraniu wpływu na społeczeństwo
Twoja firma powinna rozwiązywać większy problem, a nie tylko przynosić zyski. Pieniądze są dobre, ale u podstaw Twojej działalności powinien leżeć jeszcze większy cel, jakim jest przyczynianie się do rozwoju ludzkości.
Aby stworzyć zrównoważoną firmę, należy dbać o takie kwestie, jak pomoc społeczna, realizacja celów zrównoważonego rozwoju i budowanie silnych ekosystemów produktów. Nie oznacza to jednak, że należy zaniedbywać finansowy aspekt działalności – po prostu pieniądze nie powinny być jedynym powodem, dla którego każdego dnia przychodzisz do firmowego biura.
2. Testuj swój minimalny produkt wykonalny (MVP), aż osiągniesz dopasowanie produkt-rynek
Upewnij się, że walidujesz swój produkt wielokrotnie, aby zapewnić stałą jakość. Aby utrzymać się na właściwym torze, należy skoncentrować się na budowaniu właściwego produktu dla właściwego rynku.
Ponadto produkt i usługi powinny być elastyczne, aby można było reagować na preferencje rynku. Jeśli firma działa w modelu SAAS, należy starać się utrzymywać platformę zorientowaną na użytkownika, łatwą w obsłudze i dającą się dostosować do jego potrzeb. Ogólnie rzecz biorąc, przed rozpoczęciem działalności należy przeprowadzić intensywne badania rynku, aby dowiedzieć się, co działa na korzyść firmy i jej rynku docelowego. Należy również zainwestować w marketing strategiczny. Pokaż swojemu idealnemu klientowi unikalne korzyści i cechy Twoich produktów i usług.
3. Zbuduj model ciągłości biznesowej
Zbuduj firmę, która ma model ciągłości, czyli taką, która jest skalowalna w czasie. Ponieważ rozwój firmy przebiega etapami, planuj z wyprzedzeniem każdą fazę wzrostu i przygotuj możliwe alternatywy.
4. Starannie zarządzaj finansami
Nie każdy właściciel firmy z entuzjazmem podchodzi do sprawozdań finansowych i tym podobnych kwestii. Niemniej jednak, jako początkujący przedsiębiorca, który chce się rozwijać, nie powinien ignorować aspektu finansowego swojej działalności.
Należy starać się zwracać dużą uwagę na wysokość przychodów i wydatków. Warto zainwestować w menedżera biznesowego lub kompetentną firmę księgową, która będzie prowadzić księgi rachunkowe, kontrolować wpływy i wydatki oraz udzielać długoterminowych porad inwestycyjnych.