Neobanki są przyszłością bankowości ze względu na ich zdecentralizowany charakter i wykorzystanie technologii chmury do ochrony danych i transakcji. Tradycyjne banki mogą odnieść korzyści ze współpracy z tymi w pełni cyfrowymi podmiotami finansowymi.
Nie mając fizycznych oddziałów do utrzymania i nie polegając na rozbudowanych systemach, neobanki oferują wygodniejsze rozwiązania dla klientów poszukujących większej kontroli nad swoimi finansami i danymi. Neobanki automatyzują wiele tradycyjnych funkcji, a ich koszty operacyjne są znacznie niższe, ponieważ do ich obsługi nie jest potrzebna liczna siła robocza.
Neobanki i platformy fintech wypełniają obecnie luki w usługach pozostawione przez tradycyjne instytucje finansowe dzięki cyfrowym pakietom gotowych rozwiązań bankowych. Współpracując z neobankami i fintech, tradycyjne banki rozwijają solidniejsze i bardziej zmodernizowane praktyki, poprawiając przy tym doświadczenia klientów. Oto niektóre z osiągnięć technologicznych i taktyk, z których tradycyjne banki mogą skorzystać dzięki neobankom.
Wykorzystanie przechowywania danych w chmurze i technologii biometrycznej
Jak wspomniano we wstępie, neobanki nie opierają się na starych, skomplikowanych systemach do przechowywania danych i prowadzenia swoich operacji. Technologia, z której korzystają neobanki, jest najnowocześniejsza i zaawansowana. Neobanki wykorzystują przede wszystkim technologię chmury, aby zwiększyć swoją funkcjonalność, znacznie obniżyć koszty operacyjne, a jednocześnie przyspieszyć marketing i szybkość działania. Ponieważ chmura umożliwia korzystanie z bezpieczniejszych źródeł danych, neobanki są bardziej elastyczne i zapewniają konsumentom bezproblemową obsługę.
Tradycyjne banki stopniowo wprowadzają technologie chmury, przy czym 82% dyrektorów IT w bankach posiada wyraźną strategię wdrażania chmury. Wiele tradycyjnych banków bada rozwiązania chmurowe, aby obniżyć koszty operacyjne i ograniczyć skutki globalnej pandemii. Współpracując z neobankami, tradycyjne banki mogą przyspieszyć przyjęcie chmury i dostarczać swoim klientom bardziej elastyczne usługi finansowe. Zastosowanie technologii finansowych poprawia również przetwarzanie informacji finansowych w czasie rzeczywistym. Zazwyczaj konta muszą być rozliczane przez noc, zanim zostaną na nich umieszczone zaktualizowane informacje. Dzięki technologii chmury neobanki szybko przetwarzają transakcje i zapewniają większy dostęp. Tradycyjne banki mogą wykorzystać te korzyści, gdy nawiążą współpracę z neobankiem.
Innym postępem technologicznym stosowanym przez neobanki jest technologia biometryczna, wykorzystująca rozpoznawanie odcisków palców, skanowanie uszu i inne środki logowania. Biometria jest częścią metody dwuskładnikowego uwierzytelniania, którą neobanki stosują w kontaktach z klientami. Ponieważ konsumenci wyrażają swoje obawy dotyczące prywatności danych, tradycyjne banki muszą rozważyć zaawansowane środki bezpieczeństwa, którym klienci, szczególnie z pokoleń millenialsów i generacji z, mogą zaufać.
Dostarczanie całościowych, zorientowanych na użytkownika doświadczeń
Neobanki koncentrują się na bezproblemowych i inteligentnych platformach zaangażowania, które wykorzystują opinie użytkowników i dostarczają konsumentom szybkie, gotowe rozwiązania. Podczas gdy tradycyjne banki stale uświadamiają sobie, jak ważne jest zaangażowanie klienta, neobanki zoptymalizowały swoje procesy zaangażowania, aby zapewnić bardziej holistyczne doświadczenia dla swoich klientów, oferując spersonalizowane usługi i zaspokajając unikalne potrzeby. Doświadczenia skoncentrowane na użytkowniku obejmują również konkretne funkcje, których oczekują klienci banków, takie jak powiadomienia o transakcjach, salda bankowe w czasie rzeczywistym oraz produkty z zakresu finansów osobistych.
Aby tradycyjne banki mogły poprawić efektywność obsługi klienta, powinny przyjąć podejście „client-first thinking”, które doprowadziło do wysokich wskaźników satysfakcji z usług neobanków na całym świecie. Funkcjonalności oferowane przez neobanki przyczynią się do dalszej poprawy jakości usług świadczonych przez tradycyjne banki i duże przedsiębiorstwa, które chcą korzystać z zaawansowanych technologicznie rozwiązań:
Przelewy między kartami
- Indywidualne interfejsy
- Cyfrowe paragony
- Dostosowywane opłaty
Zwiększenie świadomości bezpieczeństwa i łatwości użytkowania
Kolejną zaletą neobanków jest to, że zwiększają świadomość bezpieczeństwa dzięki lepszemu zrozumieniu luk w zabezpieczeniach i opracowują unikalne rozwiązania chroniące ich usługi przed naruszeniem danych. Współpracując z fintech, tradycyjne banki lepiej rozumieją najlepsze praktyki w zakresie bezpieczeństwa danych, kładą większy nacisk na ochronę wrażliwych informacji i mają więcej zasobów do właściwej analizy ochrony danych.
Dodatkowo, dzięki współpracy tradycyjnych banków z neobankami, tradycyjne instytucje zwiększają łatwość obsługi dzięki bardziej rozbudowanym usługom online i aplikacjom, które są łatwe do zrozumienia i użytkowania przez konsumentów. Technologiczne know-how rozwiązań fintech, takich jak neobanki, może uzupełnić skuteczne programy, które konsumenci mogą zaakceptować. Tradycyjne banki inwestują znaczną część swoich budżetów w utrzymanie starych systemów zamiast w cyfrowe rozwiązania, które czynią je silniejszymi na rynku finansowym. Lepsze ukierunkowanie na transformację cyfrową z powodzeniem łączy wygodne rozwiązania neobankowości z korzyściami bankowości fizycznej, poprawiając wszystkie aspekty świadczenia usług.
Jedną z usług, na którą tradycyjne banki powinny zwrócić uwagę ze względu na łatwość obsługi, jest kredytowanie online, z predefiniowanymi kryteriami, aby jak najlepiej zaspokoić unikalne potrzeby klientów. Neobanki stosują zatwierdzanie usług w oparciu o zasady, zwiększając ich wartość poprzez umożliwienie ludziom składania wniosków kredytowych w przypadkach, gdy specjalne algorytmy wstępnie określają ich jako kwalifikujących się do programów kredytowych. Ponadto, neobanki stosują metrykę i analitykę danych do generowania leadów i skutecznego promowania nowych produktów, budując w ten sposób poziom ich świadomości. Tradycyjne instytucje finansowe, współpracując z neobankami, zwiększają swoją obecność i stosują więcej środków opartych na danych.
Fintech i neobanki mogą w pełni zmodernizować działalność tradycyjnych banków, poprawiając zarządzanie danymi, środki bezpieczeństwa i satysfakcję klientów, jeśli są odpowiednio wykorzystywane.