Unia Europejska potwierdziła nazwy blisko dwóch tuzinów platform, których algorytmy zmierzą się z regulacjami w ramach Digital Services Act (DSA). Informacje na ten temat podaje TechCrunch.
Lista jest mieszanką dobrze znanych serwisów. Większość ze znajdujących się na niej platform jest tworzona przez amerykańskie firmy komercyjne, kilka międzynarodowych i jedną organizację non-profit.
Pełna lista 19 platform wygląda następująco:
- Alibaba AliExpress – handel detaliczny online
- Amazon Store – sprzedaż detaliczna online
- Apple AppStore – cyfrowy sklep z aplikacjami
- Bing – wyszukiwarka internetowa
- Booking.com – usługa wyszukiwania hoteli
- Facebook – serwis społecznościowy
- Google Play – cyfrowy sklep z aplikacjami
- Google Maps – serwis do układania map
- Google Search – wyszukiwarka internetowa
- Google Shopping – usługa wyszukiwania produktów w sklepach internetowych
- Instagram – serwis społecznościowy
- LinkedIn – sieć społecznościowa
- Pinterest – platforma społecznościowa
- Snapchat – sieć społecznościowa
- TikTok – serwis z plikami wideo
- Twitter – sieć społecznościowa
- Wikipedia – encyklopedia internetowa
- YouTube – serwis wideo
- Zalando – internetowy sklep detaliczny.
Zgodnie z ustawą wymienione platformy spełniają kryteria bardzo dużych platform internetowych (VLOP) i bardzo dużych wyszukiwarek (VLOSE). Podstawą zaliczenia do jednej z kategorii jest obecność ponad 45 mln aktywnych użytkowników w UE.
Oznaczenie VLOP lub VLOSE nakłada dodatkowe wymogi dotyczące oceny i ograniczania ryzyka systemowego związanego z wykorzystaniem algorytmów i AI. Platformy muszą aktywnie analizować i raportować potencjalne problemy związane z działaniem narzędzi rankingowych i rekomendacji.
Ideą UE jest wykorzystanie obowiązkowych wymogów przejrzystości algorytmów do zapewnienia odpowiedzialności. Prawo wymaga od regulowanych platform wprowadzenia „rozsądnych, proporcjonalnych i skutecznych środków łagodzących” dla zidentyfikowanych zagrożeń, podlegających niezależnemu audytowi i nadzorowi ze strony Komisji Europejskiej.
Kary za nieprzestrzeganie przepisów
Kary za nieprzestrzeganie przepisów mogą wynosić nawet 6% globalnego rocznego obrotu. Spółki giełdowe muszą doprowadzić platformy do zgodności z DSA do 25 sierpnia 2023 r.
Regulowane ryzyka VLOP/VLOSE obejmują szkody wyrządzone przez AI lub algorytmy prawom podstawowym, takim jak:
- wolność wypowiedzi;
- dyskurs obywatelski i procesy wyborcze;
- bezpieczeństwo i zdrowie publiczne;
- przemoc ze względu na płeć;
- bezpieczeństwo dzieci;
- zdrowie psychiczne.
DSA nakłada pewne ograniczenia także na reklamę mikrotargetowaną. Prawo zabrania przetwarzania danych wrażliwych w celu prowadzenia ukierunkowanej reklamy lub wykorzystywania informacji o dzieciach.
Użytkownicy usług VLOPS/VLOSE muszą też otrzymywać jasne informacje o tym, dlaczego polecane są im określone treści. Platformy będą zobowiązane do udostępnienia możliwości wyłączenia profilowania.
Ponadto VLOP są zobowiązane przez prawo do posiadania mechanizmu umożliwiającego użytkownikom oznaczanie nielegalnych treści i szybkie reagowanie na powiadomienia.
Komisja Europejska przyznała, że w najbliższych tygodniach rozszerzy listę. Agencja planuje przyjrzeć się bliżej platformom, które nie potwierdziły zgodności z kryteriami ustawy.
Dla przypomnienia, w lipcu 2022 roku Parlament Europejski przyjął ustawę o rynkach cyfrowych i ustawę o usługach cyfrowych, które regulują gigantów technologicznych w zakresie prywatności, algorytmów i konkurencji.