Sztuczna inteligencja w SEO to temat, który od miesięcy nieustannie przewija się przez społeczność SEO. Niektórzy uważają, że AI kompletnie rewolucjonizuje branżę i ustala nowe standardy. Inni z kolei twierdzą, że technologia ta nie jest w stanie zastąpić człowieka (przynajmniej narazie). Czy jednak AI w SEO jest kompletnie bezużyteczna? Nie do końca. Chociaż nie zastąpi nas ona w 100%, może usprawnić oraz przyspieszyć naszą pracę. W dzisiejszym artykule wyjaśniamy jak wykorzystać sztuczną inteligencję podczas pozycjonowania stron! Odpowiadamy też na pytanie: czy AI zabije SEO. Tak więc, zaczynajmy!
AI w SEO – Jak sztuczna inteligencja wpływa na wyniki wyszukiwania?
Zacznijmy jednak od podstawowej kwestii dotyczącej AI w SEO, a mianowicie tego, jak sztuczna inteligencja wpływa na same wyniki wyszukiwania np. w Google.
Po pierwsze, przetwarzanie języka naturalnego (NLP) i uczenie maszynowe, czyli podstawowe technologie AI, umożliwiają wyszukiwarkom głębsze zrozumienie zapytań użytkowników. NLP analizuje język, w jakim zapytanie jest sformułowane, identyfikując kluczowe elementy i kontekst, aby dostarczyć najbardziej trafne wyniki.
Na przykład, gdy użytkownik wpisuje zapytanie „najlepsze miejsca na wakacje”, AI analizuje nie tylko słowa kluczowe, ale także intencje stojące za zapytaniem, takie jak preferencje lokalizacji czy rodzaju wypoczynku, które mogą być wynikiem wcześniejszych interakcji użytkownika z wyszukiwarką.
Po drugie, AI jest w stanie analizować historię przeglądania i interakcji użytkownika z różnymi stronami internetowymi. To z kolei pozwala na dostarczanie wyników, które są bardziej spersonalizowane i adekwatne do jego indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
Na przykład, jeśli użytkownik często przegląda strony o górskich wędrówkach, AI może priorytetyzować wyniki związane z miejscami na wakacje w górach. To nie tylko zwiększa satysfakcję użytkownika, ale także sprawia, że wyniki wyszukiwania są bardziej precyzyjne.
Jak wykorzystać AI w SEO? Narzędzia AI do SEO
Jak widzisz, AI pomaga Googlowi ustalać wyniki wyszukiwania, tak aby były dostosowane jak najbardziej pod użytkownika. Sztuczna inteligencja może jednak wspomóc pracę także drugiej strony barykady – czyli SEOwców. Za jej pomocą można tworzyć plany contentowe, przeprowadzać audyty SEO, analizować konkurencję, planować linkbuilding, optymalizować treści artykułów SEO, tworzyć strony zapleczowe, grafiki, czy też generować raporty dla klientów. Właściwie ograniczenie leży tylko i wyłącznie w naszej wyobraźni. Wszystkie te czynnośći wykonamy niemal automatycznie, co pozwoli zaoszczędzić nam ogrom czasu, a pomogą nam w tym narzędzia AI do SEO. Przyjrzyjmy się więc poszczególnym produktom podzielonym na kategorie:
Tworzenie kontent planów dzięki AI
Za pomocą narzędzi AI do SEO stworzysz np. content plan, czyli po prostu listę artykułów zawierającą słowa kluczowe oraz analizę konkurencji. Content plan pomoże Ci z kolei osiągnąć tzw. topical authority, czyli autorytet tematyczny w okolicach danego zagadnienia. Jakie więc jest najlepsze narzędzie AI do tworzenia SEO kontekt planów? Według naszej redakcji jest to bezapelacyjnie Senuto. Proces tworzenia planu na tej platformie jest prosty i sprowadza się do wykonania kilku prostych kroków:
Krok 1: Przejdź na stronę www.senuto.com/pl i załóż konto. Możesz od razu zakupić to narzędzie AI do SEO lub skorzystać z konta próbnego.
Krok 2: Przejdź do zakładki Content Planner i podaj domenę, dla której chcesz przygotować treści.
Krok 3: Podaj słowa kluczowe do stworzenia planu kontentu. Używaj jak najbardziej dokładnych słów, aby uzyskać jak najbardziej dokładne wyniki. W tym miejscu wybierz też swoich konkurentów. Możesz skorzystać z propozycji Senuto. Gdy ustawisz wszystko kliknij Wygeneruj potencjale artykuły.
Krok 4: Teraz pozostaje poczekać, aż Senuto zbierze dane i wygeneruje draft z potencjalnymi artykułami. I to tyle!
Audyt SEO dzięki AI
Narzędzia AI do SEO pozwalają także na łatwe przeprowadzanie audytu. Mogą więc pomóc zarówno SEOwcom, którzy nie dość, że przeprowadzą audyt szybko, to jeszcze wygenerują ładny, czytelny raport dla klienta, jak i osobom indywidualnym, którzy muszą wydawać tysięcy złotych na agencje SEO. Audyt SEO dzięki AI mogą bowiem przeprowadzić sami, zaledwie kilkoma kliknięciami myszki. Potem pozostaje tylko zatrudnić kogoś kto wykona konkretne poprawki.
Jak więc przeprowadzić audyt SEO dzięki AI? Sprawa jest naprawdę prosta, a pomoże nam w niej narzędzie Screpy. Wystarczy, że wykupimy odpowiedni pakiet, wpiszemy adres domeny i klikniemy jeden przycisk. To narzędzie przeanalizuje dla nas strone i wskaże nam wszystkie aspekty, które musimy poprawić, aby lepiej zoptymalizować ją pod SEO. Swoją stronę w wersji limitowanej możesz też przetestować zupełnie za darmo.
Uwaga: Obecnie dożywotnią licencję Screpy można kupić w promocji na AppSumo za jedyne 49 USD.
Analiza konkurencji i dobór słów kluczowych SEO dzięki AI
Analiza konkurencji i dobór słów kluczowych to jedne z najważniejszych aspektów podczas pozycjonowania stron i SEO. Dają nam one bowiem wgląd w niezwykle cenne informacje, które mogą przechylić szalę na naszą korzyść i skutkować wyższymi pozycjami w SERPach. Niestety, jest to bardzo żmudny proces jeśli robimy go ręcznie. Mamy jednak dobrą informację. Istnieją także narzędzia AI do SEO, które przyspieszą i ułatwią analizę konkurencji.
Jednym z przykładów jest dobrze znane narzędzie, które od lat zbudowało solidną reputację w branży – SEMrush. W jaki dokładnie sposób pomoże ono analizować konkurencję?
AI w SEMrush przenalizuje np. słowa kluczowe, na które wyświetlają się Twoi konkurencji, a mogą one być istotne dla również Twojej niszy. Pomoże Ci też przeanalizować treści konkurencji i na podstawie wniosków zoptymalizować Twoje. Co więcej, sprawdzi profil linków i jego jakość, a także wiele więcej. SEMrush możesz przetestować zupełnie za darmo.
Więcej informacji o tym narzędziu, jego możliwościach oraz wersji trial znajdziesz na oficjalnej stronie internetowej: www.semrush.com
Linkbuilding AI
Jeśli chodzi o Linkbuilding, proces ten również nie jest łatwy przy większych projektach. Pracę możemy sobie jednak znacznie usprawnić dzięki np. rozwiązaniu od polskiej firmy Linkhouse. Wydała ona wtyczkę do ChatGPT, który znacznie upraszcza proces budowania autorytetu domeny poprzez zdobywanie linków. Może on stworzyć dla ciebie idealną ofertę publikacji na wielu portalach prasowych według Twoich wytycznych:
Optymalizacja treści SEO dzięki AI
Narzędzia AI pozwalają też na optymalizację treści pod kątem SEO. Jak mawia stare przysłowie: „content is king”. Dlatego też ważne jest, aby artykuły np. na naszym blogu były dopieszczone w najmniejszym detalu.
To również po części wykona za nas AI, a konkretnie narzędzie SEO, takie jak SurferSEO czy też tańszy (jednak nie gorszy) Neuronwriter. To drugie często można kupić za śmiesznie małe pieniądze na AppSumo.
Oba te narzędzia analizują treści konkurencji. Następnie dostarczają dane, które wskazują, które elementy są kluczowe dla rankingu w wyszukiwarkach. Są to informacje dot. słów kluczowych, długości treści itd. Więcej o narzędziach SEO do optymalizacji treści przeczytasz w naszym obszernym artykule: Neuronwriter recenzja.
Tworzenie stron dzięki AI
Jeśli siedzisz w branży SEO to wiesz jak ważne podczas pozycjonowania jest własne zaplecze, czyli sieć stron, z których możemy linkować do strony docelowej. Dotychczas stworzenie takiego zaplecza było niezwykle kosztowne i wymagało sporych mocy przerobowych. Dziś proces ten jest dużo prostszy.
Stronę oraz treść możemy bowiem wygenerować dzięki narzędziom AI klikając kilka razy myszką. Do stworzenia treści możemy skorzystać np. z copy.ai, a stronę www stworzymy dzięki 10Web. Nie wierzysz? W naszym innym poradniku opisaliśmy wszystko krok po kroku: jak stworzyć stronę internetową przez AI?
Tworzenie grafik dzięki AI
Jak wszyscy dobrze wiemy, podczas wszelkich działań SEO wykorzystuje się mnóstwo grafik. Najczęściej za niewielką miesięczną opłatą korzystaliśmy z grafik stockowych. Jak dobrze jednak wiemy, algorytm Google potrafi zauważyć, że grafika nie jest zbyt oryginalna. I tutaj z pomocą przychodzi nam AI. Za pomocą sztucznej inteligencji możemy tworzyć zupełnie nowe i unikalne grafiki nawet w ilościach hurtowych. Co ważne, grafiki te naprawdę wyglądają atrakcyjnie i przykuwają oko.
Jeśli chodzi o narzędzia AI do tworzenia grafik najlepsze na dzień dzisiejszy to:
- Canva
- AutoDraw
- Khroma
Wszystkie one są uniwersalne i pozwalają na tworzenie różnego rodzaju grafik. Poniżej możesz zobaczyć jak wygląda przykładowa grafika wygenerowana przez AI.
Jeżeli chciałbyś dowiedzieć się jakie narzędzia AI pomagają konkretnie w tworzeniu logo, zajrzyj do naszego obszernego poradnika: jak stworzyć logo AI.
Pisanie artykułów dzięki sztucznej inteligencji
Chyba każdy słyszał o ChatGPT i przynajmniej spróbował go użyć. To narzędzie może bardzo mocno ułatwić nam pracę. Sztuczna inteligencja tworzy bowiem treści, które wyglądają jakby były pisane przez człowieka, jednak znacznie szybciej i bardziej efektywnie.
Nie będziemy się tutaj rozwodzić nad zaletami AI podczas pisania artykułów w szczegółach. Wspomnijmy tylko, że ChatGPT to nie jedyne narzędzie, które napisze teksty SEO. Istnieją też inne, które stworzą jednocześnie grafiki, czy też opublikują teksty automatycznie w WordPressie. Jeśli chodzi o narzędzia do SEO, a konkretniej do pisania tekstów SEO, warto przyjrzeć się np:
- seowriting.ai
- jasper.ai
- copy.ai
Przyszłość AI w SEO
Jeśli chodzi o przyszłość AI w SEO, to postanowiliśmy nie wróżyć z fusów, a zapytać o tą kwestię samą sztuczną inteligencję. Oto co nam odpowiedziała:
W przyszłości możemy spodziewać się, że AI będzie miała jeszcze większy wpływ na personalizację wyników wyszukiwania. To może oznaczać, że strategie SEO będą musiały stać się bardziej zaawansowane i złożone, aby sprostać zmieniającym się algorytmom.
Jednym z kluczowych obszarów, w których AI może wpłynąć na SEO, jest tworzenie treści. Narzędzia AI mogą pomóc w optymalizacji treści dla konkretnych słów kluczowych i fraz, a także w generowaniu treści, które są bardziej atrakcyjne i angażujące dla użytkowników.
Innym aspektem jest automatyzacja. AI może automatyzować wiele zadań związanych z SEO, takich jak analiza słów kluczowych, optymalizacja stron czy budowanie linków, co pozwoli specjalistom SEO skoncentrować się na bardziej strategicznych aspektach kampanii.
Warto również zauważyć, że rozwój AI w SEO może przynieść wyzwania dot. etyki. Na przykład, jak zapewnić, że algorytmy są sprawiedliwe i nie faworyzują pewnych stron czy treści? Jakie dane są zbierane i jak są one wykorzystywane?
Czy sztuczna inteligencja (AI) może zabić SEO?
„Czy sztuczna inteligencja może zabić SEO?”. To pytanie coraz częściej pojawia się w grupach SEO czy na forach. AI już teraz wpływa na SEO, automatyzując wiele procesów i dostarczając analitykom danych, które wcześniej były trudne lub niemożliwe do zgromadzenia. Algorytmy, takie jak RankBrain wykorzystują AI, aby lepiej rozumieć intencje użytkowników i dostarczać bardziej trafne wyniki wyszukiwania.
Niektórzy mogą argumentować, że rozwój AI może „zabić” tradycyjne SEO, przynajmniej w formie, jaką znamy teraz. Automatyzacja procesów może bowiem zmniejszyć potrzebę ręcznej pracy specjalistów SEO. Ponadto, coraz bardziej zaawansowane algorytmy mogą sprawić, że niektóre obecnie stosowane taktyki SEO staną się przestarzałe.
Jednakże, ważne jest, aby spojrzeć na tę kwestię z perspektywy ewolucji, a nie eliminacji. SEO prawdopodobnie zmieni się, dostosowując do nowych technologii, ale niekoniecznie zniknie. Eksperci SEO mogą potrzebować nowych umiejętności i podejścia, aby efektywnie pracować w środowisku zdominowanym przez AI.
Warto również zauważyć, że AI nie jest pozbawione problemów. Algorytmy są tworzone przez ludzi i mogą odzwierciedlać ich uprzedzenia czy błędy. Dlatego też specjaliści SEO tak czy siak będą musieli monitorować sytuację.
Choć AI z pewnością zmieni przyszłość SEO, niekoniecznie oznacza to „śmierć” tej dziedziny. Raczej, możemy spodziewać się ewolucji, w której role, umiejętności i taktyki SEO będą musiały dostosować się do nowego, technologicznie zaawansowanego krajobrazu.
Podsumowanie
Sztuczna inteligencja wpływa na niemal każdy sektor. Podobnie jest z pozycjonowaniem. AI w SEO to naprawdę potężna technologia, która pozwala zautomatyzować wiele procesów, a co za tym idzie zaoszczędzić czas i moce przerobowe. I chociaż niektórzy uważają, że AI zabije SEO, wcale tak być nie musi. Dziedzina ta raczej ewoluuje, niż po prostu zniknie.
FAQ – AI w SEO
Tak, sztuczna inteligencja jest wykorzystywana w SEO do analizowania danych, optymalizacji słów kluczowych, tworzenia treści i wielu innych zadań, które mogą poprawić widoczność strony internetowej w wynikach wyszukiwania.
AI można wykorzystać do analizy i interpretacji danych, automatyzacji procesów, takich jak optymalizacja treści czy link building, przeprowadza audytu itd.
Sztuczna inteligencja prawdopodobnie nie „zabije” branży SEO, ale może zdecydowanie zmienić jej kształt, wymagając od specjalistów SEO dostosowania się do nowych technologii i strategii.
Istnieje wiele narzędzi wykorzystujących AI do SEO. Wszystko zależy jakiego narzędzia potrzebujesz. Wachlarz jest naprawdę spory.
Sztuczna inteligencja prawdopodobnie będzie odgrywać coraz większą rolę w SEO.
Tak, sztuczna inteligencja może być używana do przeprowadzania audytów SEO. Pozwala przeanalizować stronę pod kątem problemów z wydajnością, jakością treści, linkami i wieloma innymi aspektami, które mogą wpłynąć na ranking w Google.
Choć nie wszystkie aspekty pozycjonowania mogą być całkowicie zautomatyzowane, AI może znacząco przyczynić się do automatyzacji wielu procesów w SEO.