Amazon i Alphabet, spółka matka Google, są przez wielu uważane za solidne lokaty kapitału. W końcu Amazon jest właścicielem największych na świecie platform e-commerce i infrastruktury chmury. Z kolei Google kontroluje największą wyszukiwarkę i platformę do streamingu wideo.
Jednak w ciągu ostatnich 12 miesięcy akcje Amazona spadły o 36%, a akcje Alphabetu o 28%. Obie akcje spadły, ponieważ ich podstawowym biznesom zagrażały niekorzystne warunki makroekonomiczne. Spadki te przyspieszyły rosnące stopy procentowe. Zmusiły bowiem inwestorów do bardziej konserwatywnych inwestycji. Który z tych upadłych gigantów technologicznych poradzi sobie lepiej w tym roku?
Różnice między Amazonem a Alphabetem
Amazon generuje większość swoich przychodów z platformy e-commerce, ale większość zysków pochodzi z jego platformy chmury, Amazon Web Services (AWS). Według Canalys, AWS kontrolował 32% rynku infrastruktury chmury w czwartym kwartale 2022 roku. Jego najbliższy konkurent, Microsoft Azure, miał 23% udziału.
Alphabet generuje większość swoich przychodów i wszystkie zyski z biznesu reklamowego Google, na który składa się jego główna wyszukiwarka, sieć reklamowa i serwis YouTube. Reszta jego przychodów pochodzi przede wszystkim ze sprzętu Google, usług opartych na subskrypcji oraz Google Cloud, który w czwartym kwartale zajął trzecie miejsce w wyścigu platform chmurowych – z 10-procentowym udziałem.
Obie firmy stoją przed krótkoterminowymi wyzwaniami makro
Zarówno Amazon, jak i Alphabet są mocno narażone na inflację i inne niekorzystne czynniki makroekonomiczne. W przypadku Amazona, inflacja ogranicza wydatki konsumentów na jego platformę e-commerce. Trudne otoczenie makro zmusiło również duże firmy do odłożenia dużych transakcji w chmurze z AWS.
Jednoczesne spowolnienie w tych dwóch biznesach jest niepokojące, ponieważ Amazon zazwyczaj subsydiuje wzrost swojej mniej marżowej działalności detalicznej swoimi bardziej marżowymi przychodami z chmury. Dlatego niższe wydatki korporacyjne na usługi chmurowe mogą zmusić Amazon do bardziej agresywnego cięcia kosztów w biznesie detalicznym i stosowania strategii przynoszących mniejsze straty podczas rozbudowy ekosystemu Prime.
W przypadku Alphabet, czynniki makroekonomiczne zmusiły jej klientów do ograniczenia zakupów reklam. Ostra konkurencja ze strony alternatyw, takich jak The Trade Desk, który sprzedaje przestrzeń reklamową na platformach mobilnych, stacjonarnych i podłączonych do telewizji, które nie są związane z Google i innymi gigantami technologicznymi, może również zmniejszyć udział firmy w reklamie cyfrowej.
Wolniejszy wzrost w biznesie reklamowym Google’a może utrudnić rozwój jego nierentownych biznesów sprzętowych i chmurowych. I w przeciwieństwie do AWS, Google Cloud prawdopodobnie wciąż będzie przynosił straty, ponieważ brakuje mu skali i siły cenowej AWS.
Która firma będzie rosła szybciej?
Przychody Amazona wzrosły o 9% do 514 mld dolarów w 2022 roku. Jednak ze względu na spadające marże i stratę 12,7 mld USD na inwestycji kapitałowej w producenta samochodów elektrycznych Rivian Automotive, firma odnotowała stratę 2,7 mld USD – w porównaniu z zyskiem 33,4 mld USD w 2021 roku.
Amazon spodziewa się, że jego wzrost pozostanie w tym roku powolny, ale redukuje personel, zamyka niektóre słabsze sklepy stacjonarne i ogranicza inne wydatki. Jego zyski mogą też wzrosnąć, jeśli kurs akcji Riviana odbije się od dna.
Analitycy oczekują, że sprzedaż Amazona wzrośnie w tym roku o 8% i wróci do rentowności. Akcje Amazona mogą wydawać się drogie w oparciu o przyszłe zyski – ale w rzeczywistości są historycznie tanie w stosunku do sprzedaży. Obecnie kształtują się na poziomie niższym niż 2-krotność tegorocznych zysków.
Przychody Alphabet w 2022 roku wzrosły o 10% do 283 miliardów dolarów, ale dochód netto spadł o 21% do 60 miliardów dolarów. Wspomniane wcześniej problemy z reklamą zmniejszyły marże, zmuszając firmę do zwolnienia tysięcy pracowników i cięcia wydatków. Niedawna rezygnacja dyrektor generalnej YouTube Susan Wojcicki, która kierowała platformą streamingową od 2014 roku, również wywołała niepokojące pytania dotyczące spowolnienia wzrostu działu i konkurencji ze strony TikToka firmy ByteDance.
Alphabet spodziewa się, że rok 2023 będzie kolejnym wyzwaniem, a jego podstawowy biznes wyszukiwarki może stanąć pod dalszą presją ze strony Microsoftu, który integruje potężnego chatbota ChatGPT firmy OpenAI ze swoją wyszukiwarką Bing i innymi usługami. Poza tym, rosnący biznes reklamowy Amazona również może odciągnąć firmy od Google.
Pomimo tych wszystkich wyzwań, analitycy nadal oczekują, że przychody i zyski firmy wzrosną w tym roku odpowiednio o 6% i 12%, ponieważ jej biznes reklamowy stabilizuje się. Są to stabilne stopy wzrostu dla akcji, która handluje po mniej niż 20-krotności przyszłych zysków i 4-krotności tegorocznych przychodów.