Facebook Twitter Instagram
    środa, 27 września
    Facebook Twitter Instagram
    Fintech Portal
    • Newsy
    • Sztuczna inteligencja
    • Podstawy finansów
      • Ekonomia
    • CBDC
    • Inwestycje
    • Blockchain
      • Kryptowaluty
    • Portfele cyfrowe
    Fintech Portal
    You are at:Strona główna » Amazon vs. Alphabet: Który gigant technologiczny ma większe szanse na sukces w tym roku?
    Newsy

    Amazon vs. Alphabet: Który gigant technologiczny ma większe szanse na sukces w tym roku?

    maciekBy maciek1 marca 2023004 Mins Read
    Share Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    amazon vs alphabet
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Amazon i Alphabet, spółka matka Google, są przez wielu uważane za solidne lokaty kapitału. W końcu Amazon jest właścicielem największych na świecie platform e-commerce i infrastruktury chmury. Z kolei Google kontroluje największą wyszukiwarkę i platformę do streamingu wideo.

    Jednak w ciągu ostatnich 12 miesięcy akcje Amazona spadły o 36%, a akcje Alphabetu o 28%. Obie akcje spadły, ponieważ ich podstawowym biznesom zagrażały niekorzystne warunki makroekonomiczne. Spadki te przyspieszyły rosnące stopy procentowe. Zmusiły bowiem inwestorów do bardziej konserwatywnych inwestycji. Który z tych upadłych gigantów technologicznych poradzi sobie lepiej w tym roku?

    Różnice między Amazonem a Alphabetem

    Amazon generuje większość swoich przychodów z platformy e-commerce, ale większość zysków pochodzi z jego platformy chmury, Amazon Web Services (AWS). Według Canalys, AWS kontrolował 32% rynku infrastruktury chmury w czwartym kwartale 2022 roku. Jego najbliższy konkurent, Microsoft Azure, miał 23% udziału.

    Alphabet generuje większość swoich przychodów i wszystkie zyski z biznesu reklamowego Google, na który składa się jego główna wyszukiwarka, sieć reklamowa i serwis YouTube. Reszta jego przychodów pochodzi przede wszystkim ze sprzętu Google, usług opartych na subskrypcji oraz Google Cloud, który w czwartym kwartale zajął trzecie miejsce w wyścigu platform chmurowych – z 10-procentowym udziałem.

    Obie firmy stoją przed krótkoterminowymi wyzwaniami makro

    Zarówno Amazon, jak i Alphabet są mocno narażone na inflację i inne niekorzystne czynniki makroekonomiczne. W przypadku Amazona, inflacja ogranicza wydatki konsumentów na jego platformę e-commerce. Trudne otoczenie makro zmusiło również duże firmy do odłożenia dużych transakcji w chmurze z AWS.

    Jednoczesne spowolnienie w tych dwóch biznesach jest niepokojące, ponieważ Amazon zazwyczaj subsydiuje wzrost swojej mniej marżowej działalności detalicznej swoimi bardziej marżowymi przychodami z chmury. Dlatego niższe wydatki korporacyjne na usługi chmurowe mogą zmusić Amazon do bardziej agresywnego cięcia kosztów w biznesie detalicznym i stosowania strategii przynoszących mniejsze straty podczas rozbudowy ekosystemu Prime.

    W przypadku Alphabet, czynniki makroekonomiczne zmusiły jej klientów do ograniczenia zakupów reklam. Ostra konkurencja ze strony alternatyw, takich jak The Trade Desk, który sprzedaje przestrzeń reklamową na platformach mobilnych, stacjonarnych i podłączonych do telewizji, które nie są związane z Google i innymi gigantami technologicznymi, może również zmniejszyć udział firmy w reklamie cyfrowej.

    Wolniejszy wzrost w biznesie reklamowym Google’a może utrudnić rozwój jego nierentownych biznesów sprzętowych i chmurowych. I w przeciwieństwie do AWS, Google Cloud prawdopodobnie wciąż będzie przynosił straty, ponieważ brakuje mu skali i siły cenowej AWS.

    Która firma będzie rosła szybciej?

    Przychody Amazona wzrosły o 9% do 514 mld dolarów w 2022 roku. Jednak ze względu na spadające marże i stratę 12,7 mld USD na inwestycji kapitałowej w producenta samochodów elektrycznych Rivian Automotive, firma odnotowała stratę 2,7 mld USD – w porównaniu z zyskiem 33,4 mld USD w 2021 roku.

    Amazon spodziewa się, że jego wzrost pozostanie w tym roku powolny, ale redukuje personel, zamyka niektóre słabsze sklepy stacjonarne i ogranicza inne wydatki. Jego zyski mogą też wzrosnąć, jeśli kurs akcji Riviana odbije się od dna.

    Analitycy oczekują, że sprzedaż Amazona wzrośnie w tym roku o 8% i wróci do rentowności. Akcje Amazona mogą wydawać się drogie w oparciu o przyszłe zyski – ale w rzeczywistości są historycznie tanie w stosunku do sprzedaży. Obecnie kształtują się na poziomie niższym niż 2-krotność tegorocznych zysków.

    Przychody Alphabet w 2022 roku wzrosły o 10% do 283 miliardów dolarów, ale dochód netto spadł o 21% do 60 miliardów dolarów. Wspomniane wcześniej problemy z reklamą zmniejszyły marże, zmuszając firmę do zwolnienia tysięcy pracowników i cięcia wydatków. Niedawna rezygnacja dyrektor generalnej YouTube Susan Wojcicki, która kierowała platformą streamingową od 2014 roku, również wywołała niepokojące pytania dotyczące spowolnienia wzrostu działu i konkurencji ze strony TikToka firmy ByteDance.

    Alphabet spodziewa się, że rok 2023 będzie kolejnym wyzwaniem, a jego podstawowy biznes wyszukiwarki może stanąć pod dalszą presją ze strony Microsoftu, który integruje potężnego chatbota ChatGPT firmy OpenAI ze swoją wyszukiwarką Bing i innymi usługami. Poza tym, rosnący biznes reklamowy Amazona również może odciągnąć firmy od Google.

    Pomimo tych wszystkich wyzwań, analitycy nadal oczekują, że przychody i zyski firmy wzrosną w tym roku odpowiednio o 6% i 12%, ponieważ jej biznes reklamowy stabilizuje się. Są to stabilne stopy wzrostu dla akcji, która handluje po mniej niż 20-krotności przyszłych zysków i 4-krotności tegorocznych przychodów.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleMeta zaprezentowała model językowy LLaMA
    Next Article Neuralink nie może testować neurochipów na ludziach
    maciek

    Ostatnie artykuły w tej kategorii:

    Newsy By maciek

    Polski Urząd Ochrony Danych Osobowych zabiera się za ChatGPT

    23 września 2023
    Newsy By maciek

    Neuralink przeprowadzi testy kliniczne na ludziach

    20 września 2023
    Newsy By maciek

    Najlepsza chmura internetowa w telefonie (2023)

    19 września 2023
    0 0 Głosy
    Oceń artykuł
    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments

    Newsy

    Polski Urząd Ochrony Danych Osobowych zabiera się za ChatGPT

    By maciek23 września 2023

    Polski Urząd Ochrony Danych Osobowych wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie skargi na ChatGPT OpenAI. Autor…

    Akcje

    Jak i gdzie kupić akcje Orlenu (PKN) w 2023 roku?

    By maciek23 września 2023

    Orlen to największa firma w Polsce pod względem przychodów. Dlatego też wiele osób zastanawia się…

    Newsy

    Neuralink przeprowadzi testy kliniczne na ludziach

    By maciek20 września 2023

    Firma biotechnologiczna Neuralink, założona przez miliardera Elona Muska, rozpoczęła rekrutację ochotników do pierwszych badań klinicznych…

    Newsy

    Najlepsza chmura internetowa w telefonie (2023)

    By maciek19 września 2023

    Kto z nas pamięta jeszcze czasy przechowywania plików na dyskietkach czy płytach CD? Technologia rozwija…

    Kategorie
    • Akcje (6)
    • Aplikacje mobilne (5)
    • Banki (7)
    • Bezpieczeństwo (3)
    • Blockchain (2)
    • CBDC (13)
    • Ekonomia (5)
    • Giełdy kryptowalut (4)
    • Gospodarka (6)
    • Inwestycje (16)
    • Karty płatnicze (2)
    • Kredyty (2)
    • Kryptowaluty (7)
    • Newsy (621)
    • Płatności bezgotówkowe (5)
    • Podatki (1)
    • Podstawy finansów (5)
    • Porady i instrukcje (34)
    • Portfele cyfrowe (6)
    • Pożyczki (2)
    • Prawo (6)
    • Sztuczna inteligencja (84)
    • Tokeny (1)
    • Ubezpieczenia (2)
    • Wydarzenia (4)

    Polski Urząd Ochrony Danych Osobowych zabiera się za ChatGPT

    Jak i gdzie kupić akcje Orlenu (PKN) w 2023 roku?

    Neuralink przeprowadzi testy kliniczne na ludziach

    Najlepsza chmura internetowa w telefonie (2023)

    © 2023 FintechPortal.pl

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    wpDiscuz