Amazon vs. Alphabet: Który gigant technologiczny ma większe szanse na sukces w tym roku?

ikona publikacji - ciemny
Opublikowano: 1 marca 2023
ikona autora biały
amazon vs alphabet

Amazon i Alphabet, spółka matka Google, są przez wielu uważane za solidne lokaty kapitału. W końcu Amazon jest właścicielem największych na świecie platform e-commerce i infrastruktury chmury. Z kolei Google kontroluje największą wyszukiwarkę i platformę do streamingu wideo.

Jednak w ciągu ostatnich 12 miesięcy akcje Amazona spadły o 36%, a akcje Alphabetu o 28%. Obie akcje spadły, ponieważ ich podstawowym biznesom zagrażały niekorzystne warunki makroekonomiczne. Spadki te przyspieszyły rosnące stopy procentowe. Zmusiły bowiem inwestorów do bardziej konserwatywnych inwestycji. Który z tych upadłych gigantów technologicznych poradzi sobie lepiej w tym roku?

Różnice między Amazonem a Alphabetem

Amazon generuje większość swoich przychodów z platformy e-commerce, ale większość zysków pochodzi z jego platformy chmury, Amazon Web Services (AWS). Według Canalys, AWS kontrolował 32% rynku infrastruktury chmury w czwartym kwartale 2022 roku. Jego najbliższy konkurent, Microsoft Azure, miał 23% udziału.

Alphabet generuje większość swoich przychodów i wszystkie zyski z biznesu reklamowego Google, na który składa się jego główna wyszukiwarka, sieć reklamowa i serwis YouTube. Reszta jego przychodów pochodzi przede wszystkim ze sprzętu Google, usług opartych na subskrypcji oraz Google Cloud, który w czwartym kwartale zajął trzecie miejsce w wyścigu platform chmurowych - z 10-procentowym udziałem.

Obie firmy stoją przed krótkoterminowymi wyzwaniami makro

Zarówno Amazon, jak i Alphabet są mocno narażone na inflację i inne niekorzystne czynniki makroekonomiczne. W przypadku Amazona, inflacja ogranicza wydatki konsumentów na jego platformę e-commerce. Trudne otoczenie makro zmusiło również duże firmy do odłożenia dużych transakcji w chmurze z AWS.

Jednoczesne spowolnienie w tych dwóch biznesach jest niepokojące, ponieważ Amazon zazwyczaj subsydiuje wzrost swojej mniej marżowej działalności detalicznej swoimi bardziej marżowymi przychodami z chmury. Dlatego niższe wydatki korporacyjne na usługi chmurowe mogą zmusić Amazon do bardziej agresywnego cięcia kosztów w biznesie detalicznym i stosowania strategii przynoszących mniejsze straty podczas rozbudowy ekosystemu Prime.

W przypadku Alphabet, czynniki makroekonomiczne zmusiły jej klientów do ograniczenia zakupów reklam. Ostra konkurencja ze strony alternatyw, takich jak The Trade Desk, który sprzedaje przestrzeń reklamową na platformach mobilnych, stacjonarnych i podłączonych do telewizji, które nie są związane z Google i innymi gigantami technologicznymi, może również zmniejszyć udział firmy w reklamie cyfrowej.

Wolniejszy wzrost w biznesie reklamowym Google'a może utrudnić rozwój jego nierentownych biznesów sprzętowych i chmurowych. I w przeciwieństwie do AWS, Google Cloud prawdopodobnie wciąż będzie przynosił straty, ponieważ brakuje mu skali i siły cenowej AWS.

Która firma będzie rosła szybciej?

Przychody Amazona wzrosły o 9% do 514 mld dolarów w 2022 roku. Jednak ze względu na spadające marże i stratę 12,7 mld USD na inwestycji kapitałowej w producenta samochodów elektrycznych Rivian Automotive, firma odnotowała stratę 2,7 mld USD - w porównaniu z zyskiem 33,4 mld USD w 2021 roku.

Amazon spodziewa się, że jego wzrost pozostanie w tym roku powolny, ale redukuje personel, zamyka niektóre słabsze sklepy stacjonarne i ogranicza inne wydatki. Jego zyski mogą też wzrosnąć, jeśli kurs akcji Riviana odbije się od dna.

Analitycy oczekują, że sprzedaż Amazona wzrośnie w tym roku o 8% i wróci do rentowności. Akcje Amazona mogą wydawać się drogie w oparciu o przyszłe zyski - ale w rzeczywistości są historycznie tanie w stosunku do sprzedaży. Obecnie kształtują się na poziomie niższym niż 2-krotność tegorocznych zysków.

Przychody Alphabet w 2022 roku wzrosły o 10% do 283 miliardów dolarów, ale dochód netto spadł o 21% do 60 miliardów dolarów. Wspomniane wcześniej problemy z reklamą zmniejszyły marże, zmuszając firmę do zwolnienia tysięcy pracowników i cięcia wydatków. Niedawna rezygnacja dyrektor generalnej YouTube Susan Wojcicki, która kierowała platformą streamingową od 2014 roku, również wywołała niepokojące pytania dotyczące spowolnienia wzrostu działu i konkurencji ze strony TikToka firmy ByteDance.

Alphabet spodziewa się, że rok 2023 będzie kolejnym wyzwaniem, a jego podstawowy biznes wyszukiwarki może stanąć pod dalszą presją ze strony Microsoftu, który integruje potężnego chatbota ChatGPT firmy OpenAI ze swoją wyszukiwarką Bing i innymi usługami. Poza tym, rosnący biznes reklamowy Amazona również może odciągnąć firmy od Google.

Pomimo tych wszystkich wyzwań, analitycy nadal oczekują, że przychody i zyski firmy wzrosną w tym roku odpowiednio o 6% i 12%, ponieważ jej biznes reklamowy stabilizuje się. Są to stabilne stopy wzrostu dla akcji, która handluje po mniej niż 20-krotności przyszłych zysków i 4-krotności tegorocznych przychodów.

Kategoria wpisu:

Podobne tematy

Złoto na nowych szczytach, jaka będzie jego przyszłość?

Złoto przełamało psychologiczny poziom 2 000 USD! Poszukiwanie bezpiecznej przystani dla kapitału inwestycyjnego to niekończący się proces, w którym pieniądze są przenoszone z jednego aktywa na drugie, w celu utrzymania wartości kapitału, a najlepiej jej zwiększenia. Złoto w ciągu ostatnich 6 miesięcy wykazało się wzorowym wzrostem - cena tego towaru zyskała ponad 24%. W tym […]

Rosnące stopy procentowe zawsze prowadziły do krachu giełdowego

W tej chwili akcje są mniej więcej na plusie. Jak na razie jest to powściągliwy wzrost, ale z czasem może się to zmienić. Wszystko obecnie kręci się wokół ostatniego posiedzenia Rezerwy Federalnej. My jednak dziś chcemy się skupić na obecnym cyklu stóp procentowych. I pokazać, co działo się z rynkiem akcji w przeszłości, gdy Fed […]

Swift chwali się wynikami pilotażu blockchaina dla danych z działań korporacyjnych

Międzybankowa kooperatywa Swift z powodzeniem zakończyła swój pilotażowy program działań korporacyjnych oparty na blockchainie, opisując go jako "przekonujące rozwiązanie". Pilotaż - przeprowadzony z sześcioma uczestnikami branży papierów wartościowych, w tym American Century Investments, Citi i Northern Trust - miał na celu zbadanie sposobów zmniejszenia kosztownych ograniczeń związanych z komunikowaniem istotnych wydarzeń korporacyjnych inwestorom. W wyniku […]

Amerykańscy scenarzyści porównują AI do plagiatu

Writers Guild of America East (WGA) stwierdziła, że algorytmy sztucznej inteligencji nie powinny być wykorzystywane do pisania. The WGA’s proposal to regulate use of material produced using artificial intelligence or similar technologies ensures the Companies can’t use AI to undermine writers’ working standards including compensation, residuals, separated rights and credits. #WGAStrong 🧵 1/7 — Writers […]

Te akcje spadły o kilkadziesiąt procent od swoich rekordów - Czy to czas, aby je kupić?

Przy niepokojących poziomach inflacji i rosnących stopach procentowych, które wprowadzają na rynek niedźwiedzie nastroje, ostatnie miesiące były trudne dla inwestorów skoncentrowanych na technologii, co widać na wykresie indeksu Nasdaq 100. Tymczasem rynki akcji prawdopodobnie pozostaną niestabilne. Jednak silne spółki będą w stanie przetrwać trudne czasy, a obecna seria problemów makroekonomicznych doprowadziła do obniżenia wycen niektórych […]
0 0 Głosy
Oceń artykuł
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
© FintechPortal.pl 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone
star