W tym przewodniku przyjrzymy się zabezpieczeniom i funkcjom bezpieczeństwa oferowanym przez firmę fintech Revolut. Skupimy się w szczególności na tym, jak Revolut zapewnia bezpieczeństwo Twoim pieniądzom, chroni Twoje dane i zabezpiecza Cię przed internetowymi oszustami. Ponadto zagłębimy się w funkcje bezpieczeństwa platformy, a także w ustawienia, które zostały wprowadzone, by zapobiegać uprawianiu hazardu. Na koniec przyjrzymy się niektórym błędom i problemom, jakie napotkała platforma, oraz temu, jak sobie z nimi poradziła. Tak więc, zaczynamy!
Co to jest Revolut?
Revolut to platforma neo-bankowa, która oferuje usługi finansowe za pośrednictwem aplikacji mobilnej i karty Revolut. Firma została założona w 2015 roku przez Nikolaya Storonsky’ego i Vlada Yatsenko. Platforma stała się jedną z najbardziej cenionych prywatnych firm fintech w Wielkiej Brytanii. Obecnie posiada ponad 15 milionów użytkowników kont osobistych i ponad 700 000 klientów biznesowych.
Revolut oferuje konta osobiste i biznesowe, trzy różne rodzaje kart oraz cztery różne plany:
- Plany kont osobistych: Standard, Standard Plus, Premium i Metal.
- Plany kont biznesowych: Free, Grow, Scale i Enterprise.
Od 2022 roku ich usługi (zarówno osobiste, jak i biznesowe) są dostępne dla mieszkańców Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG), Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. Australia, Singapur i Japonia oferują dostęp tylko do kont osobistych.
Jeżeli chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat aplikacji Revolut, zapraszamy do zapoznania się z naszym innym przewodnikiem, w którym szczegółowo opisujemy wszelkie funkcje, plany oraz opisujemy krok po kroku jak zacząć przygodę z tą aplikacją i jak z niej korzystać.
Główna funkcjonalność aplikacji Revolut
Revolut (konto osobiste)
- Dostęp do brytyjskiego numeru konta i sort code oraz europejskiego numeru IBAN;
- Przyjmowanie, przechowywanie i wymiana ponad 30 walut po kursie międzybankowym (te same kursy, które banki podają sobie nawzajem);
- Karty fizyczne (debetowe) i wirtualne;
- Wsparcie Apple i Google Pay;
- Funkcja Vault w Revolut umożliwia użytkownikom zbieranie środków na określony cel finansowy;
- Wygodne wysyłanie pieniędzy lokalnie lub za granicę. Co więcej, aplikacja posiada narzędzie do automatycznych płatności cyklicznych, idealne do subskrypcji lub płacenia regularnych rachunków;
- Narzędzie do budżetowania, pozwalające zarządzać nawykami wydatkowymi;
- Pożyczki osobiste;
- Ubezpieczenie podróżne (w zależności od rodzaju karty);
- Bezprowizyjny handel akcjami / surowcami / kryptowalutami;
- Wsparcie klienta 24/7;
Revolut Business
Revolut Business jest alternatywną usługą bankową przeznaczoną dla firm i freelancerów z całego świata, a w szczególności dla firm, które prowadzą działalność międzynarodową. Konto Business jest dostosowane do tego, by pomóc firmom obniżyć dodatkowe koszty związane z kursami wymiany walut, przelewami zagranicznymi i innymi opłatami poprzez ograniczenie zbędnej biurokracji i formalności.
Revolut Business usprawnia również wydatki, zatwierdzanie wydatków, fakturowanie, płacenie dostawcom w wielu krajach i walutach oraz inne codzienne zadania. Wszystkie te procesy są bowiem zintegrowane w aplikacji.
W jaki sposób Revolut chroni Twoje pieniądze?
Revolut zapewnia bezpieczeństwo Twoich pieniędzy w zależności od podmiotu Revolut, w którym jesteś zarejestrowany. Możesz to sprawdzić w następujący sposób:
- Otwórz aplikację Revolut;
- Kliknij na „pulpit” lub ikonę swojego profilu;
- Kliknij ikonę „Ustawienia”;
- Przewiń do dołu strony.
Revolut Payments UAB:
Revolut, jako instytucja pieniądza elektronicznego, jest zobowiązany do „zabezpieczania” środków klientów.
Oznacza to oddzielenie środków klientów od ich własnych poprzez przechowywanie ich na osobnym koncie w instytucji kredytowej. Revolut przechowuje środki na tym wydzielonym koncie w Twoim imieniu, zgodnie z wymogami regulacyjnymi.
W przypadku niewypłacalności firmy, klient będzie mógł zażądać swoich środków z tego wydzielonego konta, a jego roszczenie zostanie uwzględnione ponad wszystkimi innymi wierzycielami.
Ponieważ jednak konto, które posiadasz w Revolut, nie jest kontem bankowym, lecz kontem pieniądza elektronicznego, Twoje środki są chronione przez litewskie ubezpieczenie depozytów administrowane przez Państwowe Przedsiębiorstwo Ubezpieczeń Depozytów i Inwestycji (VĮ „Indėlių ir investicijų draudimas”).
Revolut Bank UAB i Revolut Payments UAB:
Prawie wszystkie depozyty w Revolut Bank UAB są ubezpieczone przez Litewską Spółkę Państwową „Ubezpieczenie depozytów i inwestycji” (VĮ „Indėlių ir investicijų draudimas”), co oznacza, że depozyty klientów są chronione w ramach systemu gwarantowania depozytów.
Rekompensata za depozyty do wysokości 100 000 EUR jest gwarantowana przez litewską spółkę państwową Ubezpieczenie Depozytów i Inwestycji.
Uwaga: Niektóre depozyty nie są ubezpieczone.
Revolut LTD:
Revolut, jako instytucja pieniądza elektronicznego, jest zobowiązany do „zabezpieczania” pieniędzy, które otrzymuje od klientów.
„Zabezpieczenie” oznacza, że firma wpłaca pieniądze otrzymane od Ciebie na konto bankowe z pieniędzmi klientów. Revolut przechowuje pieniądze na tych kontach w Twoim imieniu. Revolut posiada konta klientów w wielu dużych bankach (które spełniają wymagania regulatorów).
W przypadku niewypłacalności, klient może zażądać swoich środków z tego wydzielonego konta, a jego roszczenie zostanie uwzględnione ponad wszystkimi innymi wierzycielami. Ponieważ jednak Revolut jest kontem pieniądza elektronicznego, Twoje środki nie są chronione przez Financial Services Compensation Scheme.
Ochrona danych
Zasady i procedury Revolut są dopasowane tak, by chronić Twoją poufność i bezpieczeństwo Twoich danych osobowych, w tym tych niepublicznych.
- Platforma przechowuje i przetwarza Twoje prywatne dane, korzystając z serwerów firm trzecich znajdujących się w bezpiecznych centrach danych. Są one zabezpieczone firewallem i mają ograniczony dostęp zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Ponadto wszystkie dane przekazywane między aplikacjami mobilnymi Revolut, serwerami i stronami trzecimi są szyfrowane 2048-bitowym protokołem SSL.
- Revolut wysyła dane osobowe do niektórych partnerów reklamowych dla ich własnych celów marketingowych. Dane te są wysyłane w postaci „zaszyfrowanej”. Hashowanie to przekształcanie danych osobowych (np. imienia i nazwiska lub adresu e-mail) na liczby w celu ich anonimizacji i ochrony.
- Dane są haszowane lokalnie w przeglądarce, a dopiero potem przekazywane do mediów społecznościowych lub platform reklamowych. W sekcji Prywatność możesz zrezygnować, jeśli nie chcesz, by Revolut wysyłał Twoje dane do swoich partnerów.
Informacje potrzebne do otwarcia konta
Revolut przeprowadza kontrolę tożsamości nowych klientów, wymagając podania imienia i nazwiska, numeru telefonu, adresu e-mail, daty urodzenia, adresu zamieszkania, zrobienia sobie selfie i zdjęcia dokumentu tożsamości. W przypadku kont biznesowych wymagane jest więcej dokumentów.
Jak długo przechowywane są informacje?
Jako instytucja finansowa, Revolut jest zobowiązany na mocy przepisów o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy i finansowaniu terroryzmu do przechowywania danych o kliencie i jego transakcjach w Revolut przez sześć lat. Po tym okresie, Revolut nie będzie już posiadał żadnych Twoich danych.
Kiedy możesz poprosić o usunięcie informacji?
Jak już wspomnieliśmy powyżej, Revolut jest zobowiązany do przechowywania Twoich danych przez co najmniej sześć lat. W związku z tym wszelkie żądania usunięcia danych na podstawie obowiązujących przepisów o ochronie danych (takich jak GDPR) zostają obalone. Tym samym firma nie może usunąć danych dotyczących Twojego konta Revolut przed upływem tego okresu.
Revolut i ochrona przed phishingiem
Jak większość oszustw internetowych, phishing to próba uzyskania przez przestępców dostępu do Twojego konta za pomocą kłamstw, oszustw i manipulacji. Oszuści wykorzystujący tą metodę często podszywają się pod przedstawicieli Revolut, twierdząc, że pracują dla sprawdzonej agencji partnerskiej firmy lub, co zaskakujące, maskują się jako automatyczne chatboty, by wmówić Ci, że są częścią oficjalnego zespołu wsparcia.
Celem jest nakłonienie Cię do podania danych dotyczących Twojego konta, w tym hasła, PIN-u, numeru karty itp. Oszuści często wysyłają do Ciebie niechcianą wiadomość, w której twierdzą, że na Twoim koncie wystąpił problem. Revolut nigdy tego nie zrobi.
Jak możesz się chronić?
Pamiętaj, że:
- Pracownicy Revolut (w tym obsługa czatu w aplikacji) nigdy nie poproszą Cię o podanie PIN-u do aplikacji, PIN-u do karty ani hasła. Jeśli ktoś podający się za pracownika Revolut poprosi Cię o którekolwiek z tych danych, zrób zrzut ekranu i zgłoś to poprzez czat w aplikacji;
- Revolut komunikuje się z Tobą w sprawie Twojego konta wyłącznie za pośrednictwem czatu w aplikacji. Wszelka komunikacja mailowa z członkiem zespołu odbywa się najpierw za pośrednictwem czatu;
- Upewnij się, że korzystasz z najnowszej wersji aplikacji;
- Revolut nie zapewnia wsparcia za pośrednictwem mediów społecznościowych ani żadnej agencji partnerskiej. Kontaktowanie się (lub otrzymywanie kontaktu) z kimkolwiek, kto podaje się za przedstawiciela Revolut poza aplikacją, jest oszustwem.
Jak chroni Cię Revolut?
Revolut ma wiele zespołów zajmujących się bezpieczeństwem Twojego konta. Niektóre z działań, jakie podejmuje firma, by chronić klientów przed atakami phishingowymi, to m.in:
- Identyfikacja odciskiem palca: Revolut umożliwia logowanie się do konta za pomocą odcisku palca;
- Dostosowywane funkcje: możesz wyłączyć poszczególne funkcje, aby zmniejszyć ryzyko oszustwa. Możesz np. wyłączyć płatności e-commerce, wypłaty z bankomatów, opcje płatności zbliżeniowych iitd.;
- Jednorazowe karty wirtualne: oprócz kart fizycznych możesz dodać do swojego konta jednorazowe karty wirtualne. Karty wirtualne mogą być użyte tylko raz, a następnie są likwidowane. Każda kolejna karta będzie miała inny numer, co uniemożliwia ich powtórne użycie;
- System antyfraudowy Sherlock: system ten umożliwia Revolut otrzymywanie w czasie rzeczywistym powiadomień o oszustwach, dzięki czemu może szybko reagować;
- 3D Secure: w przypadku niektórych płatności w handlu elektronicznym otrzymasz od Revolut powiadomienie push z prośbą o zalogowanie się na swoje konto i zweryfikowanie płatności.
Ustawienia bezpieczeństwa
Revolut oferuje kilka ustawień bezpieczeństwa, które można zastosować do każdej z kart Revolut w dowolnym momencie w sekcji „Karty” w aplikacji. Funkcje te obejmują:
- Bezpieczeństwo oparte na lokalizacji – Aplikacja Revolut wykorzystuje lokalizację GPS, porównując ostatnią dostępną lokalizację telefonu z lokalizacją terminala płatniczego w momencie użycia. Jeśli te dwa miejsca się nie zgadzają, transakcja zostanie odrzucona, aby chronić Twoje pieniądze w przypadku kradzieży karty. Na przykład, jeśli włączyłeś usługi lokalizacyjne w aplikacji Revolut i Twój telefon komórkowy potwierdzi, że jesteś w Niemczech, ale Twoja karta Revolut jest używana we Francji, transakcja może nie dojść do skutku.
- Płatności magstripe – Wyłączenie płatności magstripe pomoże zapobiec klonowaniu lub nieuczciwemu użyciu Twojej karty. Jeśli jest to możliwe, korzystaj przede wszystkim z metody Chip and PIN.
- Płatności zbliżeniowe – Wyłączenie płatności zbliżeniowych, jeśli wiesz, że nie będziesz płacić zbliżeniowo.
- Wypłaty z bankomatów – Wyłączenie wypłat z bankomatów zablokuje wszelkie transakcje wykonywane w bankomacie.
- Transakcje e-commerce – Wyłączenie transakcji e-commerce uniemożliwi dokonywanie jakichkolwiek płatności online.
Blokada gier hazardowych
Ważne: Blokada gier hazardowych upoważnia Revolut do automatycznego blokowania płatności kartą na rzecz firm oferujących gry hazardowe, w tym kasyn online oraz aplikacji do obstawiania zakładów sportowych. Blokada jest domyślnie wyłączona, jednak po jej aktywacji każda płatność kartą dokonana na rzecz takich usług zostanie natychmiast odrzucona. Blokada gier hazardowych może być włączana i wyłączana tylko w aplikacji Revolut.
Włączanie blokady gier hazardowych
Blokada gier hazardowych domyślnie jest wyłączona. Jeśli chcesz ją włączyć, musisz przejść na stronę profilu w aplikacji. Aby to zrobić, wykonaj następujące kroki:
- Otwórz aplikację Revolut i wejdź na stronę swojego profilu, dotykając swoich inicjałów (lub zdjęcia, jeśli je wgrałeś) w lewym górnym rogu ekranu;
- Przewiń w dół, aby znaleźć przełącznik Blokada hazardowa w sekcji Bezpieczeństwo;
- Aby aktywować blokadę, naciśnij go i zaakceptuj warunki; na ekranie pojawi się potwierdzenie. Blokada zacznie działać natychmiast.
Wyłączanie blokady gier hazardowych
Jeśli miałeś włączoną blokadę hazardu, a teraz chcesz ją wyłączyć, użyj tego samego przełącznika, co przy aktywacji. Aby to zrobić:
- Otwórz aplikację Revolut i wejdź na stronę swojego profilu, dotykając swoich inicjałów (lub zdjęcia, jeśli je wgrałeś) w lewym górnym rogu ekranu;
- Przewiń w dół, aby znaleźć przełącznik Blokada hazardowa w sekcji Bezpieczeństwo;
- Wciśnij go i zaakceptuj warunki, aby wyłączyć blokadę; dezaktywacja blokady gier hazardowych trwa 48 godzin. Jeżeli wszystko przejdzie pomyślnie pojawi się komunikat „Trwa odblokowywanie (48h)”;
- Podczas 48-godzinnego okresu dezaktywacji wszelkie transakcje kartą przeprowadzone z firmą oferującą gry hazardowe będą automatycznie odrzucane.
Zgłoszone problemy z Revolutem
- Błąd logowania – Na przestrzeni lat użytkownicy wielokrotnie zgłaszali problemy z logowaniem. Oto kilka kroków, które mogą pomóc w takiej sytuacji:
- Sprawdź czy działają usługi Revolut -Od czasu do czasu możesz nie być w stanie zalogować się na swoje konto Revolut z powodu problemów z usługą Revolut. Usługi są też zwykle wyłączane podczas prac konserwacyjnych. Aby upewnić się, że serwery są sprawne i działają optymalnie, sprawdź Centrum Statusu Revolut. Zielone znaczniki oznaczają, że system działa bez problemów.
- Wymuś zamknięcie aplikacji – Zamknij aplikację Revolut w ustawieniach swojego smartfona. Następnie ponownie ją uruchom i sprawdź, czy coś się zmieniło.
- Wyczyść pamięć masową aplikacji – W ustawieniach swojego smartfona wybierz opcję wyczyść pamięć podręczną i dane Revolut. Następnie uruchom ponownie aplikację i sprawdź, czy problem z logowaniem został rozwiązany.
- Błąd 28 – Błąd 28 jest również związany z problemem z logowaniem. Aby rozwiązać ten problem, użytkownik musi zaktualizować lub ponownie zainstalować aplikację. Nie spowoduje to usunięcia twoich danych, więc jest to bezpieczna opcja.
- 30 października 2019 13:32 – 16:00 – W dniu 30 października 2019 roku aktualizacja backendu Revolut wraz z bazą danych do uwierzytelniania spowodowała wylogowanie wielu klientów, czemu towarzyszył znaczny spadek wydajności. W rezultacie aplikacja Revollut stała się powolna. Problem ten wynikał z błędu ludzkiego. Mówiąc dokładniej, Revolut polega na wstecznej kompatybilności usług, więc aktualizacja bazy danych zawierała pustą kolumnę, która została usunięta, ale w nowej implementacji nadal była przywoływana przez niektóre zapytania. Właśnie to powodowało wylogowywanie użytkowników. Po naprawieniu bazy danych i kodu użytkownicy próbowali zalogować się jednocześnie, co powodowało znaczne opóźnienia w odpowiedziach. Aby obsłużyć wszystkie żądania, Revolut musiał zwiększyć wydajność swoich serwerów.
- Co Revolut zmienił? – Revolut koncentruje się na jak największej automatyzacji wszystkich aspektów procedury zmian i działania systemu, tak by ich systemy były bardziej wytrzymałe bez interwencji człowieka. Przykładowo, firma Revolut usunęła kolejny krok w swoim procesie, który jest podatny na błędy ludzkie, i nadała priorytet automatyzacji walidacji w zakresie kompatybilności wstecznej zmian struktury bazy danych. Ponadto logika uwierzytelniania została bardziej ustabilizowana, aby nie powodować wylogowywania z aplikacji podczas chwilowych błędów.
Czy Revolut jest bezpieczny? – Werdykt
Podsumowując, Revolut może być uznany za solidny system bankowy, który zwraca uwagę na szczegóły bezpieczeństwa i przyjazne użytkownikowi funkcje, by dostarczyć proste, szybkie i przejrzyste rozwiązanie bankowości cyfrowej.
Revolut jest solidną aplikacją dla milionów ludzi i firm na całym świecie, którzy są zawsze w ruchu i muszą zarządzać swoimi pieniędzmi na bieżąco. Pozwala klientom łatwo zachować kontrolę nad swoimi środkami dzięki szeregowi zabezpieczeń, które można włączać i wyłączać za pomocą jednego przycisku. Wszystko to zamknięte jest w prostej szacie graficznej i wyposażone w sprawnie działającą obsługę klienta.
Co więcej, jednorazowe wirtualne karty sprawiają, że płacenie za towary w sieci jest bardzo bezpieczne. Ponadto wszystkie transakcje dokonywane kartami są obsługiwane przez sieć Mastercard lub Visa, a więc są chronione przez ich standardy płatności.