Dla firm, które muszą pozyskać kapitał, jest wiele opcji, z których mogą skorzystać. Wiele podmiotów zdaję sobie sprawę z tego, że pozyskiwanie pieniędzy jest trudne. Kredyty, dotacje, reklama produktu i usługi kosztują.
Prędzej, czy później przedsiębiorcy muszą zwrócić się do zewnętrznych źródeł finansowania, aby dać sobie wystarczająco dużo środków, które pomogą stworzyć i rozwinąć dochodowy biznes. W zależności od formy wsparcia biznesu należy przeanalizować to, skąd pochodzi konkretny kapitał i na jakich warunkach jest on przyznawany oraz rozliczany. Dzięki rozwojowi sektora FinTech powstało rozwiązanie, które pomaga prostą metodą opartą o zaufaniu i zbiórce środków uzyskać finansowanie niemal każdego projektu. Tak powstało kapitałowe finansowanie społecznościowe.
Zasadniczo crowdfunding udziałowy to pozyskiwanie kapitału z tłumu poprzez sprzedaż papierów wartościowych (akcji, obligacji zamiennych, długu, udziału w przychodach i innych) w prywatnej firmie (nie notowanej na giełdach). Kapitałowe finansowanie społecznościowe znacznie różni się od innych metod finansowania społecznościowego, takich jak finansowanie społecznościowe z nagrodami i finansowanie społecznościowe z darowiznami. Model zapewnia bardziej konwencjonalną metodę pozyskiwania kapitału, oferując inwestorom finansowe papiery wartościowe. Proces finansowania społecznościowego realizowany jest na wyspecjalizowanych platformach internetowych, takich jak:
Cyfrowy charakter platformy finansowania społecznościowego sprzyja bardziej liberalnemu i otwartemu sposobowi finansowania.
W przeciwieństwie do konwencjonalnych metod pozyskiwania kapitału dla firm na wczesnym etapie rozwoju, które opierają się głównie na inwestycjach niewielkiej grupy profesjonalnych inwestorów, kapitałowe finansowanie społecznościowe skierowane jest do szerszej grupy inwestorów. Główną ideą crowdfundingu udziałowego jest pozyskanie wymaganego kapitału poprzez pozyskiwanie niewielkich wkładów od dużej liczby inwestorów.
Crowdfunding udziałowy pozyskuje kapitał z tłumu online - Każdy może zainwestować w twoją ofertę w ramach crowdfundingu kapitałowego. Istnieją minimalne ograniczenia inwestycyjne np. to, że:
Crowdfunding udziałowy to sprzedaż papierów wartościowych - Kluczową różnicą między stroną crowdfundingową, taką jak Kickstarter, a kapitałowym crowdfundingiem, jest to, co jest sprzedawane. Dzięki kampaniom na Kickstarterze przedsiębiorcy pozyskują kapitał poprzez przedsprzedaż swojego produktu, często ze zniżką, lub poprzez poziomy różnych korzyści, aby przyciągnąć swoich fanów i potencjalnych klientów. Gdy „inwestor” kampanii na Kickstarterze otrzyma swój produkt lub profit, umowa między firmą, a inwestorem dobiega końca. Dzięki crowdfundingowi udziałowemu firmy sprzedają papiery wartościowe, czy to w formie kapitału własnego firmy, długu, udziału w przychodach, weksla zamiennego, czy innych form zabezpieczenia środków.
Crowdfunding udziałowy daje inwestorom zabezpieczenie majątku. Osoby, które inwestują w Equity Crowdfunding nie biorą udziału w zbiórce tylko po to, by kupić produkt z rabatem na rok przed jego premierą. Oni skupiają się na tym, że mogą zarobić, jeśli dokonają dobrej inwestycji, a firma, w którą zainwestowali, urośnie. Ma to korzyści dla firmy, ponieważ może stworzyć setki ambasadorów marki, którzy chcą, abyś odniósł sukces.Każdy z inwestorów staje się automatyczną reklamą, której zależy na rozwoju firmy, gdyż związany on jest z większą stopą zwrotu z inwestycji.
Przedsiębiorca pozyskujący kapitał dyktuje warunki. - Atrakcyjniejsze jest to, że przedsiębiorca pozyskujący kapitał ma całkowitą kontrolę nad ofertą. W praktyce kontroluje on to:
a) mniejszym firmom trudno jest stworzyć płynność dla swoich akcjonariuszy
b) z roku na rok maleją możliwości inwestowania oszczędności w akcje inwestorów.
Pamiętajmy jednak, że firmy pozyskujące kapitał poprzez Equity Crowdfunding
są prywatne, a mimo to pozyskują znaczący kapitał od społeczeństwa. Tradycyjnie kupowanie akcji w startupie było zarezerwowane dla akredytowanych inwestorów.
Dzięki Equity Crowdfunding każdy ma możliwość zainwestowania w mniejsze podmioty gospodarcze, które tworzą ciekawy i nowoczesny rynek.
Możliwość inwestowania w prywatne firmy wiązała się kiedyś z następującym zastrzeżeniem: inwestorzy mogli zobaczyć duże zwroty ze start upów, jednak przy zachowaniu określonych kryteriów. W praktyce dochodziło do sytuacji, w której aby zobaczyć zwrot z inwestycji, kapitał inwestorów musiał być zamknięty w danym startupie przez 5 -10 lat. Inwestycja miała niewielką lub zerową płynność. Inwestorzy musieli ten czas przeczekać i mieć nadzieję, że firma weszła na giełdę poprzez IPO lub była zaangażowana w fuzję lub przejęcie.Niestety takie zamrożenie kapitału bardzo często doprowadzało do straty pieniędzy, gdyż wiele start upów upadło po czasie, a inwestorzy nigdy nie odzyskali środków.
Dla bogatych inwestorów zamrożenie kapitału było do przejścia, ponieważ w międzyczasie mają oni inny płynny kapitał na utrzymanie. Jednak ta blokada nie jest tak łatwa do opanowania dla mniej zamożnych osób.
Dzięki Equity Crowdfunding akcje te mogą być przedmiotem obrotu na rynkach publicznych. Jeśli po roku inwestor nie będzie chciał już posiadać udziałów w spółce, to może je sprzedać na ASO zainteresowanemu nabywcy. Ta płynność jest znacznie lepsza, niż w poprzednich formach inwestycji i pozwala ukrócić “mrożenie” środków.
Przy większej liczbie udziałowców rynek finansowy staje się większy. Przy większym rynku działa większa ilość graczy, a zatem zwiększa się płynność.
Korzyści z crowdfundingu kapitałowego
Equity Crowdfunding wprowadza nowe podejście do procesu inwestowania i pozyskiwania kapitału. Może zaoferować wiele korzyści zarówno firmom, jak i inwestorom.
Każda strona, która chce uczestniczyć w kapitałowym finansowaniu społecznościowym, musi być świadoma związanego z nim ryzyka. Niektóre z tych zagrożeń obejmują:
Crowdfunding udziałowy jest wciąż nowym zjawiskiem, pojawiającym się dopiero na przełomie XXI wieku. Z tego powodu niektóre kraje dopiero niedawno uchwaliły regulacje dotyczące takich metod pozyskiwania funduszy. Wiele krajów wprowadziło podstawowe normy prawne, które w prowizorycznym zarysie regulują tego typu finansowanie.
Jednym z głównych celów regulacji prawnych jest ochrona inwestorów, ponieważ model pozyskiwania funduszy jest potencjalnie podatny na oszustwa.
Warto wspomnieć o tym, że najlepsze regulacje dotyczące kapitałowego finansowania społecznościowego nastąpiły w Stanach Zjednoczonych wraz z wprowadzeniem w 2012 r. ustawy Jumpstart Our Business (JOBS). Prawo zezwala tam na udział zarówno akredytowanych, jak i nieakredytowanych inwestorów w kapitałowym finansowaniu społecznościowym. Ustawa wprowadza również ograniczenia co do wysokości środków, które mogą pozyskać firmy, a także kwoty, jaką może zainwestować każdy inwestor.