Dane biometryczne stanowią przekonujące rozwiązanie problemu uwierzytelniania czynności prawnej i finansowej. Skomplikowana i biurokratyczna obsługa klienta bezpieczeństwo kodów PIN i haseł nie będą stanowić już problemu dla konsumentów. Warto w tym momencie zaznaczyć, że biometryka jest powszechnie używanym rozwiązaniem w naszych telefonach komórkowych. Odcisk palca pomaga w bezbłędnej identyfikacji każdej osoby. Sama czynność jest prosta, estetyczna, bezbłędna. Nie ma dwóch osób o takim samym odcisku palca na świecie. Z tego powodu warto zastanowić się nad akceptacją czynności prawnej przy pomocy biometryki. W chwili obecnej 75% nowo wprowadzonych urządzeń mobilnych posiada skaner odcisków palca. Dlaczego zatem nie rozszerzyć identyfikacji osób na sektor finansowy?
Gdzie występuje biometria?
Godnym uwagi tematem są rozwiązania FinTech, które pozwalają na uwierzytelnienie płatności przy pomocy odcisków palców. Obywatele różnych państw wskazują, że tego rodzaju rozwiązanie jest ciekawe, a na dowód tego przedstawiamy badanie przeprowadzone przez “Fingerprints” z którego wynika, że 56% konsumentów wolałoby używać czujnika biometrycznego na swojej karcie płatniczej zamiast kodu PIN, co pozwoliłoby uniknąć wielu problemów i polepszyć proces płatności. Biometria nie jest zjawiskiem niespotykanym. Zaznaczyć należy, że w ciągu ostatnich kilku lat wiele się wydarzyło w zakresie rozwoju uwierzytelniania przy pomocy odcisków palca. Biometria z powodzeniem osiągnęła masowe zastosowanie na rynku mobilnym, a 65% konsumentów korzysta obecnie z uwierzytelniania biometrycznego na urządzeniach smartfonach. Pomogło to nie tylko zapoznać konsumentów z danymi biometrycznymi, ale zachęciło ich do faktycznego preferowania biometrii.
Jakie są zalety Biometrii?
Z punktu widzenia płatności istnieje wiele czynników i postaw konsumentów, które pomogły zwiększyć gotowość do stosowania danych biometrycznych w płatnościach. Jako podstawowe zalety biometrii w fintechu możemy wskazać:
Bezpieczeństwo transakcji – Strach przed oszustwami jest jedną z głównych sił napędowych popytu na dane biometryczne w płatnościach. Około 58% konsumentów martwi się teraz o bezpieczeństwo płatności cyfrowych. W 2017 roku obawy co do oszustw finansowych miało jedynie 38% konsumentów. Powyższa statystyka pokazuje, że rośnie obawa o bezpieczeństwo własnych środków. Biometria eliminuję w tym zakresie problem związany z kradzieżą i wykorzystaniem karty, a także podejrzeniem PINu przez nieuprawnioną osobę. Ponadto korzystanie z biometrycznych metod płatności zapewnia większe bezpieczeństwo zarówno klientom, jak i bankom dzięki wyjątkowości cech biometrycznych osób fizycznych. Karta porównuje palec użytkownika przedstawiony na skanerze z danymi referencyjnymi bezpiecznie zapisanymi na karcie przed autoryzacją płatności. W przypadku zgubienia lub kradzieży karty nie można jej używać nawet do niskokwotowych płatności zbliżeniowych.
Hasła – zapamiętanie numerów PIN może być trudne – szczególnie w przypadku kart kredytowych lub debetowych, których używamy rzadziej. Płatności biometryczne eliminują potrzebę całkowitego zapamiętywania tych numerów i oszczędzają konsumentom stresu związanego z zapamiętywaniem wielu PIN-ów do różnych kont. Obecnie 66% konsumentów uważa, że istnieje zbyt wiele kodów PIN i haseł, aby je zapamiętać. Skutki takiej sytuacji są dwa:
– konsumenci boją się, że zapomną swojego hasła, bądź PINu i nie dokonają transakcji,
– spada bezpieczeństwo na niezależnych rachunkach bankowych, gdyż 41% konsumentów używa tego samego kodu PIN lub hasła w kilku usługach i aplikacjach.
Dane biometryczne mogą położyć kres przeciążeniu hasłami. Wystarczy jeden odcisk palca, aby zabezpieczyć wszystkie karty płatnicze, aplikacje bankowe i płatności cyfrowe, eliminując potrzebę tworzenia i zapamiętywania mnóstwa haseł i PIN-ów.
Wygoda – Biometryczna technologia płatności sprawia, że konsumenci mogą szybko, łatwo i bez wysiłku dokonać uwierzytelnienia transakcji. Karty biometryczne ze skanerami linii papilarnych oznaczają, że właściciel karty musi być obecny w celu dokonania zakupu – żadne inne informacje nie są potrzebne.
Brak limitów – Płatności zbliżeniowe kartą mają zwykle stosunkowo niski limit, aby zminimalizować ryzyko nieuczciwych zakupów w przypadku zgubienia lub kradzieży fizycznej karty. Jednak dzięki technologii płatności kartą biometryczną tylko właściciel karty może faktycznie z niej korzystać. Oznacza to, że nie byłoby już potrzeby ograniczenia płatności zbliżeniowych. W chwili obecnej karty są już najpopularniejszą metodą płatności w wielu krajach, a wygodny interfejs zbliżeniowy stał się kluczowym czynnikiem, zwłaszcza w Europie. Niestety w związku z liczną utratą, zagubieniem, czy kradzieżą kart płatniczych wprowadzono limity transakcyjne, które mają zminimalizować utratę całości środków na rachunku bankowym. Skutkiem takiego działania mogą być problemy w zakresie dokonywania płatności, gdy nie wiemy, czy limit na naszej karcie został przekroczony. Jeżeli tak – nie wykonamy transakcji w sklepie, co spowoduje frustrację. Dane biometryczne pozbywają się tego rodzaju problemów.
Administracja – Banki muszą pokrywać znaczne koszty administracyjne przy stosowaniu tradycyjnych metod identyfikacji. Niezależnie od tego, czy chodzi o wysyłanie numerów PIN, produkcję czytników kart domowych czy weryfikację tożsamości nowych klientów, to udowadnianie tożsamości klienta jest kosztowne. Z drugiej strony korzystanie z bankowości biometrycznej oznacza, że instytucje świadczące usługi finansowe mogą znacznie zmniejszyć obciążenie biurokracją i zoptymalizować procesy.
Onboarding – W chwili obecnej około 40% klientów, którzy starają się założyć rachunek bankowy rezygnuje z procesu onboardingu. Dzieje się tak, ponieważ duża liczba danych potrzebnych od klienta, proces ich akceptacji i uwierzytelniania powodują, że jest to czasochłonne. Przy pozyskiwaniu nowych klientów w finansach niezbędny jest sprawny proces wdrażania. W tym miejscu z pomocą przychodzi biometria. Dzięki skanerowi odcisków palców lub tęczówki klient może szybko zweryfikować swoją tożsamość i od razu zacząć korzystanie z usług.
Biometria – przyszłość finansów
Każdy kolejny rok sprawia, że mamy do czynienia z odejściem od gotówki tradycyjnej na rzecz cyfryzacji. Niestety wraz z digitalizacją pieniędzy pojawia się szereg możliwości związany z sposobami przekazywania kapitału. Na dzień dzisiejszy jest to istotny problem na wielu rynkach azjatyckich, gdzie różnorodne metody płatności mobilnych rozwinęły się równolegle z migracją kart chipowych. W rezultacie wiele urządzeń POS w jednej kasie sprzedawcy jest powszechnym widokiem na rynkach takich jak Chiny i Indie. Mnogość wyboru w zakresie metod płatności sprawia, że konsumenci również odczuwają zbyt duży natłok informacji.
Wprowadzenie nowych współczynników formy płatności nie zwalnia. Dane biometryczne oferują sposób na zapewnienie harmonii i konsolidacji w zakresie uwierzytelniania tych płatności. Niezależnie od tego, czy używasz karty, telefonu komórkowego, urządzenia mobilnego, czy innej przyszłej opcji płatności, biometria może zapewnić silne i bezproblemowe rozwiązanie uwierzytelniające, niezależnie od tego, w jaki sposób zdecydujemy się zapłacić.
W latach 2019 r. i 2020 r. trwały testy w sektorze bankowym, których zadaniem było sprawdzenie uwierzytelniania transakcji przy pomocy biometrii. Główni gracze finansowi, tacy jak Royal Bank of Scotland (RBS) i NatWest w Wielkiej Brytanii, ogłosili swoje badania w ramach misji zniesienia limitu płatności zbliżeniowych. Wraz z pierwszym na świecie zamówieniem na czujniki linii papilarnych do kart płatniczych z podwójnym interfejsem “Swiss Cornér Bank” ogłosił pierwsze komercyjne wprowadzenie biometrycznej karty płatniczej, umożliwiającej użytkownikom dokonywanie wartościowych transakcji.
Przewiduje się, że w nadchodzących latach wzrośnie liczba przyjmowanych różnorodnych metod biometrycznych w zakresie form płatności (odciski palca, tęczówka etc). Wiodąca japońska sieć płatnicza “JCB” wprowadziła w zeszłym roku nowe urządzenie do płatności zbliżeniowych, które oprócz tego rodzaju transakcji może być używane do innych zastosowań uwierzytelniania osobistego. Co ciekawe – oprócz dokonywania płatności przy pomocy danych biometrycznych zagwarantowano możliwość identyfikowania biletów na wydarzenia.
Według badań firmy Juniper szacuje się, że dane biometryczne umożliwią płatności mobilne o wartości 2,5 bln USD do 2024 r., Podczas gdy “Goode Intelligence” szacuje, że w tym roku ponad 1,1 miliarda ludzi będzie korzystać z biometrii w mobilnych usługach finansowych. Bez wątpienia biometria ma potencjał, który może pomóc złagodzić szereg obaw i wyzwań związanych z sektorem finansowym. Zapewnienie spójnego systemu technologicznego, wysokiego poziomu bezpieczeństwa, a także harmonizacji w zakresie potwierdzenia transakcji bezapelacyjnie poprawi obecny rynek. Technologia już istnieje, ludzie z niej korzystają, natomiast kwestią czasu jest moment w którym z biometrii skorzysta polski sektor finansów.