Metaverse to połączenie kilku odrębnych wirtualnych światów, do których ludzie mogą mieć dostęp w dowolnym momencie za pośrednictwem sieci, nosząc zestaw do wirtualnej rzeczywistości (VR). Przewiduje się, że będzie to branża warta wiele miliardów dolarów. Nic więc dziwnego, że inwestorzy chcą się w nią zaangażować.
Globalne przedsiębiorstwa, w tym Mastercard, American Express, Meta oraz giganci branży spożywczej, tacy jak Taco Bell i Pizza Hut, złożyły już wnioski o rejestrację znaku towarowego metaverse. Przy tak dużym potencjale i ogromnym wzroście metaverse oferuje wiele możliwości inwestycyjnych. Ale czym jest metaverse i jak można w nie zainwestować? W tym wpisie omówimy, co to jest metaverse, jakie są jego podstawowe przypadki użycia i jak inwestować w tę wirtualną rzeczywistość.
Co to jest metaverse?
Metaverse to świat wirtualnej rzeczywistości w 3D, z którym każda osoba jest połączona jako awatar – tak jak my mamy dostęp do różnych stron internetowych, ludzie mają dostęp do wirtualnych światów 3D online, w których mogą wchodzić w interakcje, nosząc zestaw VR. Każdy z tych wirtualnych światów składa się na metaverse. W każdym z tych środowisk użytkownicy mogą kupować zasoby cyfrowe za pomocą cyfrowych walut lub pieniędzy fiat.
Mimo że nie jest to jeszcze w pełni rozwinięta koncepcja, chodzi o wirtualny świat, w którym ludzie mogą pracować, grać w gry, robić zakupy, nawiązywać kontakty towarzyskie lub uczestniczyć w imprezach i koncertach z przyjaciółmi – wszystko to, co można robić w prawdziwym życiu, ale w tym przypadku można to robić jako awatar w zaciszu własnego domu.
W przypadku zastosowań biznesowych lub społecznych moglibyśmy prowadzić rozmowy towarzyskie twarzą w twarz lub między awatarami w 3D, a nie przez ekran w 2D, jak w przypadku rozmowy przez Zoom, gdzie nie można wychwycić mowy ciała. Pozwala to ludziom na bardziej osobiste kontakty, gdy znajdują się w różnych miejscach.
Jakie zastosowanie może mieć metaverse?
Jak na razie pierwszym i podstawowym zastosowaniem metaverse są gry. Jednak w przyszłości może ono zaoferować wiele innych możliwości. Metaverse można na przykład wykorzystać do nadania sesjom biznesowym online bardziej osobistego charakteru, a także do wspólnych projektów i zakupów online.
Przyjrzyjmy się, jak może wyglądać przyszłość metaverse i sprawdźmy, w jakich przypadkach można skorzystać z wirtualnej rzeczywistości
Gry komputerowe
Branża gier wideo jest liderem w ekspansji metaverse. Jest to pierwszy znaczący przypadek użycia – wymyślony wirtualny świat, w którym możemy jednocześnie wchodzić w interakcje i grać w gry w 3D. Branża gier będzie się na pewno rozwijać wraz z metaverse.
Większość ludzi nadal korzysta z bardziej tradycyjnych urządzeń, takich jak komputer, telefon komórkowy czy konsola do gier, ale aspekt społecznościowy jest już obecny w naszych życiach. W grach użytkownicy mogą ze sobą rozmawiać podczas wspólnej zabawy lub kupować dobra cyfrowe w grze za walutę fiat; na przykład Roblox używa swojej własnej waluty, ROBOX.
Gry metaverse, takie jak Minecraft, Fortnite czy Roblox, są jednymi z pierwszych i największych w branży. Podczas gdy te ostatnie są scentralizowanymi firmami, Decentraland jest pierwszą udaną grą metaverse stworzoną przez zdecentralizowaną organizację autonomiczną (DAO).
Serwisy społecznościowe
Oprócz gier, ważną częścią ekosystemu metaverse są interakcje społeczne, pozwalające użytkownikom komunikować się z innymi osobami w różnych miejscach i wchodzić w interakcje „w cztery oczy”. Metaverse przenosi czaty online na wyższy poziom i dodaje osobisty akcent, dzięki czemu ludzie czują się bardziej związani z rzeczywistością.
Platforma metaverse Decentraland była gospodarzem różnych wydarzeń wirtualnych. W marcu 2022 r. główne marki modowe, od D&G po Tommy’ego Hilfigera, wzięły udział w tygodniu mody Metaverse; ludzie mogli jednocześnie uczestniczyć w wydarzeniu i wirtualnie się integrować.
Co więcej, Meta Horizon Venues oferuje możliwość uczestniczenia w wydarzeniach za pomocą awatara 3D z zestawem słuchawkowym Quest 3D i pozwala uczestnikom na wspólne rozmowy podczas wirtualnego wydarzenia. Na przykład MBA zorganizowało już kilka wirtualnych wydarzeń na żywo na tej platformie.
Biznes i praca
Połączenia wideo Zoom i konferencje online stały się niezbędne podczas pandemii w 2020 roku. Dzięki nim pracownicy mogli pozostawać w kontakcie i brać udział w ważnych spotkaniach biznesowych. Rozmowy dwuwymiarowe mają jednak pewne ograniczenia – nie pozwalają na obserwowanie mowy ciała drugiej osoby.
Metaverse może obniżyć koszty operacyjne przedsiębiorstw, ponieważ minimalizuje konieczność podróżowania i korzystania z przestrzeni fizycznej. W metawersum moglibyśmy współpracować, dzielić się prezentacjami i informacjami, zamiast zmieniać przeglądarki i ekrany, tak jak w prawdziwym życiu.
Co więcej, ponieważ duża część pracowników pracuje obecnie zdalnie z domu lub dowolnego miejsca na świecie, jest mało prawdopodobne, aby powróciły zasady typowego biura. Metaverse może przenieść wideokonferencje na wyższy poziom, gdzie zamiast w rozmowie wideo moglibyśmy uczestniczyć w spotkaniach jako pełnowymiarowe awatary.
Zakupy
Zakupy w metaverse stwarzają niezliczone możliwości, dlatego też wiele marek detalicznych, od Nike po Gucciego, zaczyna z nich korzystać. Sklepy mogą dostarczać klientom niesamowitych wrażeń prosto z ich domów dzięki zakupom 3D w czasie rzeczywistym. Ludzie mogą robić zakupy w wirtualnym sklepie w metaverse, a następnie otrzymywać fizyczne przedmioty z dostawą.
Użytkownicy mogą oglądać ubrania w „prawdziwym życiu”, chodzić po sklepie, ubierać się w wirtualnej przymierzalni, aby uzyskać 360-stopniowy widok stroju lub wchodzić w interakcje z wirtualnymi sprzedawcami. Marki mogą korzystać ze śledzenia aktywności klientów, historii zakupów i danych demograficznych, aby oferować bardziej spersonalizowane doświadczenia zakupowe.
Produkcja i wytwarzanie
Innym rosnącym i innowacyjnym zastosowaniem metaverse jest produkcja – cyfrowy bliźniak jest cyfrową kopią rzeczywistego budynku w świecie fizycznym, zarówno istniejącego, jak i nowego.
Na przykład fabryka może zbudować cyfrowego bliźniaka swojej linii produkcyjnej i testować różne układy i warunki produkcji bez zakłócania normalnego procesu produkcyjnego, oszczędzając czas i pieniądze.
Choć koncepcja ta jest znana od lat, popularność i dostępność tworzenia cyfrowych bliźniaków rośnie. Na przykład BMW Group nawiązała współpracę z firmą Nvidia Omniverse w celu zaprojektowania cyfrowego bliźniaka dla całej fabryki.
Przedsiębiorstwa pracują nad wprowadzeniem tej wizji w życie, wspierając dalszy rozwój metaverse. Wraz z rozwojem technologii dostępność metawersum będzie rosła, a coraz więcej firm będzie mogło sobie pozwolić na korzystanie z niego. To dobra wiadomość dla wynalazców, ponieważ ten ogromny wzrost otwiera różne możliwości inwestycyjne – zobaczmy więc, jak czerpać zyski z tej rozwijającej się branży.
Jak inwestować w metaverse?
Ponieważ rozwój metaverse jest wciąż we wczesnej fazie, inwestycje należy traktować jako spekulacje. Jednak dla tych, którzy chcą wejść do gry na wczesnym etapie, istnieje kilka różnych inwestycji o wysokim i umiarkowanym ryzyku.
Uwaga: Kluczowe znaczenie dla inwestowania w metaverse ma zachowanie ostrożności i cierpliwości, aby uniknąć typowych błędów inwestycyjnych. Pełny rozwój branży może bowiem zająć nawet kilkanaście lat. Firmy świadczące usługi dla metaverse lub przedsiębiorstwa metaverse mogą zbankrutować.
W przeciwieństwie do świata rzeczywistego, w metaverse nie ma żadnych ograniczeń w inwestowaniu i każdy może nabyć kryptowaluty lub NFT związane z wirtualnym światem. Może to być ogromny potencjał zarobkowy dla miejsc w krajach rozwijających się, w których nie ma dojrzałego rynku giełdowego.
Sześć popularnych sposobów inwestowania w metaverse to:
- Inwestowanie w akcje metawersalne;
- Inwestowanie w kryptowaluty metaverse;
- Inwestowanie w fundusze ETF (exchange-traded fund);
- Inwestowanie bezpośrednio w metaverse poprzez NFT;
- Zakup ziemi w metaverse;
- Wynajem lub zakup budynków w metaverse.
Inwestowanie w metaverse jest dostępne dla każdego, a Ty możesz wybrać najlepszą dla siebie formę inwestowania, odpowiadającą Twojej tolerancji na ryzyko i kwocie, którą chcesz zainwestować. Możesz na przykład kupić akcje metaverse lub zainwestować w natywne kryptowaluty, ponieważ nie wymagają one minimalnej kwoty inwestycji.
Branże związane z metaverse lub firmy technologiczne są doskonałym sposobem na wczesne zyski, a opcje inwestycyjne obejmują zarówno łatwe, jak i bardziej skomplikowane procesy.
Poniżej przedstawiamy sześć najbardziej popularnych sposobów inwestowania w metaverse:
Inwestowanie w akcje metaverse
Jednym z najprostszych sposobów inwestowania w metaverse jest inwestowanie w akcje metaverse, ponieważ nie wymaga to tworzenia cyfrowego portfela kryptowalutowego ani tworzenia konta na giełdzie kryptowalut W akcje metaverse można inwestować w taki sam sposób, jak w zwykłe akcje – kupując akcje firm, które wspierają rozwój metaverse.
Należy pamiętać, że akcje spółek metaverse podlegają takim samym, jeśli nie większym, wahaniom jak akcje innych spółek notowanych na tradycyjnych giełdach. Mimo to jest to często bardziej stabilna inwestycja niż np. inwestowanie w kryptowaluty.
Kilka przykładów akcji metaverse to Meta Platforms Inc (NASDAQ: FB), dawniej Facebook, firma Nvidia (NASDAQ: NVDA) zajmująca się obliczeniami sztucznej inteligencji oraz Roblox (NYSE: RBLX), firma technologiczna, która prowadzi bardzo popularną platformę metaverse.
Uwaga: Jeśli jesteś początkującym użytkownikiem, akcje możesz w łatwy sposób kupować w aplikacji Revolut.
Inwestowanie w kryptowaluty metaverse
Większość firm metaverse ma swoją własną walutę cyfrową lub korzysta z istniejącej kryptowaluty, więc kupowanie cyfrowych aktywów metaverse jest kolejnym sposobem na osiągnięcie zysku.
Jednym z powodów, dla których powstały kryptowaluty, była chęć przeniesienia świata do świata wirtualnego. Wykorzystanie walut cyfrowych w gospodarce cyfrowej umożliwia interakcje i transakcje bez granic, czyli coś, czego waluty fiat nie są w stanie obsłużyć.
Na przykład Decentraland to wirtualna, przeglądarkowa platforma 3D z grami takimi jak Genesis City, na której odbywały się wirtualne wydarzenia organizowane przez znane marki, takie jak Adidas czy D&G.
Dzięki kryptowalucie MANA na Ethereum, użytkownicy mogą kupować i sprzedawać działki wirtualnej ziemi lub kupić kryptowalutę MANA jako inwestycję. Jej cena może być jednak bardzo zmienna, co sprawia, że jest to bardziej ryzykowna strategia inwestycyjna.
Innym dobrym przykładem jest Theta blockchain, pierwsza na rynku sieć dostarczania treści (CDN) dla metaverse – firma posiada swoją kryptowalutę, THETA. Kupowanie ich kryptowaluty to kolejny sposób na inwestowanie w metaverse.
Z czasem pojawią się nowe zdecentralizowane i scentralizowane rozwiązania wraz z ich kryptowalutami, a w zależności od ich sukcesu, w dłuższej perspektywie mogą stworzyć więcej możliwości inwestycyjnych. Inwestowanie w metaverse wymaga od ludzi zachowania równowagi i ciągłego rozważania nowych opcji.
Inwestowanie w ETF metaverse
Możesz również inwestować w metaverse za pośrednictwem funduszy giełdowych metaverse. Na rynku istnieje już kilka ciekawych produktów, które warto wziąć pod uwagę. Jeśli nie masz ochoty inwestować w pojedyncze akcje, brakuje Ci czasu, wiedzy lub uważasz, że kryptowaluty są zbyt ryzykowne, zdecyduj się na zarządzany portfel akcji metaverse.
Przyszłość i sukces sektora metaverse są wciąż niepewne – inwestorzy chcący ograniczyć zmienność powinni pomyśleć o funduszach ETF oferujących dywersyfikację. Metaverse ETF obejmują zarówno akcje spółek technologicznych, takich jak Meta, jak i spółki wzrostowe.
Oto niektóre z najlepszych funduszy ETF metaverse:
- ProShares metaverse ETF;
- eToro Metaverse Life Smart Portfolio;
- Evolve metaverse ETF;
- Horizons Global Metaverse Index ETF;
- Defiance Metaverse ETF;
- Fount Metaverse ETF.
Inwestowanie w NFT
Innym sposobem na uczestniczenie we wzroście metaverse jest tworzenie, kupowanie lub sprzedawanie niewymiennych tokenów (NFT) – certyfikatów własności zarejestrowanych na blockchainie.
Pierwszym przykładem jest kupowanie ziemi lub cyfrowych nieruchomości jako NFT. Niektóre projekty sprzedają wirtualne grunty lub nieruchomości za pomocą takich tokenów. Na przykład firma Decentraland sprzedała już ziemię w wirtuanym świecie za setki tysięcy dolarów.
Innym przykładem zastosowania są wirtualne rynki i aplikacje, takie jak VRChat, gdzie użytkownicy mogą wymieniać się cyfrowymi aktywami bezpośrednio w środowisku VR. Firma Nike, na przykład, stworzyła swój własny wirtualny „Nikeland”, w którym wybija NFT swoich produktów.
Dobrym przykładem są również galerie sztuki w VR, gdzie inwestorzy mogą kupować cyfrowe dzieła sztuki w formie NFT. Nawet niektóre muzea sprzedają swoje dzieła sztuki jako NFT w metaverse.
Zakup ziemii w metaverse
Możesz także inwestować bezpośrednio w wirtualną ziemię i nieruchomości metaverse. Użytkownicy mogą budować galerie sztuki, rezydencje lub domy na zakupionych przez siebie gruntach. W tym przypadku podobnie jak w świecie rzeczywistym, możesz kupić działkę obok sławnych osób.
Zakup ziemi w metaverse wymaga uprzedniego posiadania kryptowalut, ponieważ ziemia jest zazwyczaj sprzedawana jako NFT i jest dostępna w postaci działek. Po zarejestrowaniu portfela cyfrowego i zakupie kryptowalut można zainwestować w wirtualną ziemię w metaverse.
Proces ten jest nieco bardziej skomplikowany, a inwestowanie w ziemię wirtualną jest bardziej zmienne i ryzykowne. Oczekuje się jednak, że rynek ten będzie się stale rozwijał, a potencjał jest duży.
Wynajmowanie lub kupowanie budynków metaverse
Innym, nieco bardziej skomplikowanym sposobem inwestowania w metaverse jest kupowanie gotowych wirtualnych nieruchomości. Na przykład, możesz nabyć wirtualną ziemię, aby stworzyć galerię NFT lub wirtualny sklep, w którym będziesz mógł zaprezentować swoje produkty.
Może to mieć znaczenie dla wielu różnych sektorów, od sztuki, przez zakupy, po rozrywkę. Również ta metoda jest bardziej ryzykowna ze względu na nowość branży i aby wygenerować wartość za pomocą tej metody inwestycyjnej, musisz nabyć znaczną powierzchnię.
Branże związane z metaverse, w które warto zainwestować
Rozwój metawersum wymaga, aby kilka firm świadczyło usługi zewnętrzne, które umożliwią wizualizację 3D i doświadczenia w środowisku wirtualnym w czasie rzeczywistym. Na przykład, tak jak branża mody potrzebuje dostawców i producentów odzieży, aby sprzedawać swoje produkty, tak firmy działające w metawersum będą potrzebowały energii, łączności lub sprzętu immersyjnego.
Metaverse jest napędzane przez doświadczenia 3D na froncie i opartą na blockchainie zdecentralizowaną autonomiczną organizację (DAO) na zapleczu, która wymaga ogromnego zużycia energii i projektu, aby oferować swoje usługi. Wiele firm zewnętrznych będzie próbowało to wspierać.
Aby zdecentralizowany metaverse mógł funkcjonować, wielu użytkowników musiałoby mieć w nim udziały, inwestując w kryptowaluty powiązane z każdą platformą. Dlatego, aby to wszystko działało, firmy metaverse polegają na aktywności inwestorów. Ponieważ organizacje te potrzebują inwestycji, aby rozwijać innowacyjne rozwiązania, kupowanie ich akcji stwarza ogromne możliwości dla inwestorów.
Przyjrzyjmy się niektórym z podstawowych sektorów wspierających przyszły rozwój metaverse.
Interfejsy metaverse: w miarę rozwoju metaverse będzie powstawać coraz więcej różnych subekosystemów. Na przykład, tak jak firma potrzebuje strony internetowej, którą klienci mogą przeglądać, tak samo nowe przedsiębiorstwa metaverse będą musiały posiadać interfejs, do którego użytkownicy będą mieli dostęp w dowolnym momencie.
Oprogramowanie do projektowania i tworzenia w 3D: środowisko wirtualne wymaga projektowania i grafiki, aby mogło funkcjonować tak samo jak świat rzeczywisty i zwykłe strony internetowe. Rozwiną się również firmy budujące wirtualne scenerie, sklepy, drogi, domy projektowe i inne nieruchomości lub przedmioty cyfrowe.
Przechowywanie danych: metaverse będzie generować ogromne ilości danych i przepustowości, które firmy będą musiały przechowywać. Metaverse będzie potrzebować alternatyw dla scentralizowanej przestrzeni dyskowej. Na przykład MEMO, zdecentralizowany system pamięci masowej, będący wciąż we wczesnej fazie rozwoju, jest pionierem w dziedzinie Meta Storage, która oferuje firmom metaverse pomoc w przechowywaniu ogromnych ilości danych.
Innowacje przyjazne środowisku: w branży Big Tech zużycie energii jest jednym z najbardziej krytykowanych wad i głównych powodów do niepokoju. Firmy, które mogą zaoferować przyjazne dla środowiska praktyki i rozwiązania, zostaną docenione. Na przykład Meta zobowiązała się do zerowej emisji netto do 2030 roku, ponieważ współpracuje z nową farmą wiatrową w Altoona, w stanie Iowa, w USA, w zakresie energii odnawialnej. Metaverse będzie musiało znaleźć przyjazne dla środowiska rozwiązania, aby nadal budować swoje produkty.
Sprzęt: produkty sprzętowe zapewniające immersję, takie jak zestawy słuchawkowe VR, będą prawdopodobnie w centrum uwagi i będą się dalej rozwijać dzięki innym urządzeniom, które wykorzystują zmysł węchu lub dotyku, aby jeszcze bardziej urzeczywistnić wirtualne doświadczenia.
Wymagania sieciowe: do obsługi w pełni funkcjonującego świata wirtualnej rzeczywistości w czasie rzeczywistym niezbędna jest szybka sieć szerokopasmowa, która będzie przesyłać ogromne ilości danych. Obecna sieć Wi-Fi prawdopodobnie nie będzie w stanie tego obsłużyć, więc aby wszystko działało płynnie, konieczna jest znaczna poprawa szybkości sieci Wi-Fi.
Dane i bezpieczeństwo cybernetyczne: w miarę jak coraz więcej osób korzysta z wirtualnych światów, ich dane i informacje dotyczące tożsamości stają się zagrożone. Firmy zajmujące się bezpieczeństwem cybernetycznym będą miały szansę zaoferować swoje usługi.
To tylko niektóre z wielu przypadków użycia związanych z rozwojem metaverse, które prawdopodobnie będą nadal ewoluować i oferować swoje usługi zewnętrzne. Stwarza to również fantastyczne możliwości dla inwestorów, którzy mogą odnieść korzyści już na wczesnym etapie. Co więcej, można wybrać strategię, która pasuje do stylu inwestowania, tolerancji ryzyka i budżetu.
5 najlepszych akcji metaverse do inwestycji
Choć przyjęcie metaverse przez szerszą publiczność i wdrożenie go we wszystkich zastosowaniach może zająć lata, a nawet dekady, istnieją doskonałe okazje do kupna akcji metaverse.
Najlepsze akcje metaverse do kupienia to spółki, które już teraz dobrze prosperują i są liderami innowacji w przestrzeni wirtualnej rzeczywistości. Spółki te mogą rosnąć w tempie wykładniczym wraz z rozwojem wirtualnych światów.
Oto niektóre z najlepszych akcji metaverse, które warto kupić:
Meta (NASDAQ: FB)
Meta Platforms (NASDAQ: FB), znana wcześniej jako Facebook, była pierwszą firmą, która wymyśliła metaverse w takiej formie, w jakiej rozumiemy je dzisiaj. W 2010 roku Meta dokonała pierwszej znaczącej inwestycji na rynku wirtualnej rzeczywistości, przejmując za 2 miliardy dolarów firmę Oculus VR, pioniera w dziedzinie zestawów VR.
Znaczna część przychodów firmy Meta jest nadal generowana przez reklamy marketingowe na jej platformach społecznościowych, Facebooku i Instagramie. Jednak w 2021 roku Facebook zmienił nazwę na Meta i ogłosił plany skupienia się na rozwoju metaverse.
Meta wygenerowała więcej przychodów niż jakakolwiek inna firma z branży VR dzięki sprzedaży zestawów Oculus VR. Co więcej, Meta intensywnie inwestuje w tworzenie innych aplikacji immersyjnych i wszystkiego, co wiąże się z rozwojem metaverse. Ponieważ spółka nie skupia się wyłącznie na metaverse, akcje Meta są atrakcyjną opcją dla bardziej ostrożnych inwestorów.
Nvidia (NASDAQ: NVDA)
Kolejną spółką, którą warto rozważyć, jest Nvidia Corporation (NASDAQ: NVDA), amerykańska firma technologiczna, która od niedawna koncentruje się również na tworzeniu treści 3D, w szczególności dla metaverse. Założona w 1993 r. Nvidia jest firmą o ugruntowanej pozycji, znaną z opracowywania układów scalonych stosowanych w komputerach PC i konsolach do gier oraz z wysokiej jakości procesorów graficznych (GPU).
Koncentruje się jednak także na rozwoju przyszłych aplikacji: samojeżdżących samochodów, kryptowalut, gier w chmurze oraz treści 3D dzięki platformie NVIDIA Omniverse, służącej do symulacji 3D i współpracy przy projektowaniu dla twórców treści i firm. NVIDIA Omniverse sprawia, że jest to doskonała okazja do inwestycji w akcje metaverse.
Cloudflare (NYSE: NET)
Cloudflare Inc. (NYSE: NET) to amerykańska firma z siedzibą w San Francisco w Kalifornii, założona w 2010 roku, która świadczy usługi takie jak sieć dostarczania treści (CDN) i rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa cybernetycznego na potrzeby metaverse. Jej główną zaletą jest zapewnienie bezpiecznego i szybkiego połączenia z Internetem, oferowanie interfejsów API i bezpieczeństwa stron internetowych.
Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na treści metaverse prawdopodobnie będą rosły również firmy oferujące usługi takie jak Cloudflare.
Ich unikalna sieć dostarczania treści została zaprojektowana tak, aby firmy metaverse mogły dostarczać treści szybko i bez zakłóceń. Cloudflare oferuje również usługi w zakresie bezpieczeństwa cybernetycznego i przechowywania danych, które są korzystne dla metaverse.
Unity (NYSE: U)
Unity Software Inc. (NYSE: U) to amerykańska międzynarodowa firma zajmująca się oprogramowaniem do gier wideo, założona w Danii w 2004 roku, obecnie z siedzibą w San Francisco w Kalifornii. Firma oferuje rozwiązania dla programistów w zakresie procesu produkcji gier na platformy 2D i 3D.
Unity Software jest firmą wiodącą w rozwoju oprogramowania 3D w przestrzeni metaverse. Metaverse wymaga dużej ilości treści – Unity szacuje, że około połowa dzisiejszych treści 3D została wyprodukowana przy użyciu jej oprogramowania, co sprawia, że uzasadnione jest twierdzenie, iż jest ona liderem rynku i posiada unikalną ofertę wartości.
Roblox (NYSE: RBLX)
Roblox Corp. (NYSE: RBLX) odnotował ogromny wzrost w czasie pandemii i zyskał na popularności. Jest to platforma gier online ciesząca się największą popularnością wśród młodszej populacji – użytkownicy mogą brać udział w różnych grach, nawiązywać kontakty towarzyskie, grać i budować wirtualne domy. Roblox został założony w 2006 roku, a w marcu 2021 roku jako pierwsza firma z branży gier metaverse wszedł na giełdę.
Co więcej, nie jest to tylko platforma do gier – światowej sławy artyści Tai Verdes, Zara Larsson i Lil Nas X organizowali na niej wirtualne koncerty, a marka Chipotle organizowała na niej imprezy promocyjne. Rośnie również średnia wieku użytkowników, co wskazuje na rosnące zainteresowanie metaverse i jego popularność.
Wniosek końcowy
Istnieją różne sposoby inwestowania w metaverse, i tak jak w przypadku każdej innej branży, ma ona swoje plusy i minusy oraz wiąże się z ryzykiem. Ze względu na nowość i szybki rozwój branży metaverse, inwestorzy powinni zachować ostrożność i zdywersyfikować swoje portfele, aby ograniczyć zmienność.
Z drugiej strony, inwestorzy o wysokiej tolerancji ryzyka mogą czerpać korzyści z tej nowej branży, która w ciągu najbliższych kilku lat będzie się mnożyć wraz z rozwojem nowej przestrzeni i wizji wirtualnego świata służącego do spotkań towarzyskich, zakupów, gier, pracy i rozrywki.
.