Urząd ds. Usług i Rynków Finansowych (FSMA), który reguluje belgijskie rynki finansowe, powiedział w poniedziałek, że oszustwa finansowe w pierwszej połowie 2021 roku wzrosły o 60 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Regulator otrzymał 1087 pytań i zgłoszeń od konsumentów dotyczących oszustw i niezgodnych z prawem ofert produktów i usług finansowych w okresie od stycznia do czerwca. 40 proc. wszystkich skarg dotyczyło nieuczciwych internetowych platform handlowych, podczas gdy 20 proc. i 10 proc. odnosiło się odpowiednio do innych oszustw inwestycyjnych i oszustw związanych z kartami kredytowymi. Regulator stwierdził:
Liczba nieuczciwych platform internetowych, które oferują handel opcjami binarnymi, kontraktami CFD lub forex, a także kryptowalutami, nadal rośnie. Jedną z cech takich platform jest to, że przyciągają one konsumentów za pośrednictwem fałszywych reklam w mediach społecznościowych.
Ponadto wyszczególnił, że oszuści wykorzystywali zdjęcia francuskojęzycznych celebrytów do prowadzenia kampanii w mediach społecznościowych, aby złapać w pułapkę podatnych inwestorów. Co więcej, wzrosła liczba oszustw opartych na aplikacjach, które składają oferty związane z wirtualnymi walutami lub szkoleniami, aby zwabić ofiary.
Według FSMA, ofiary oszustw finansowych straciły co najmniej 42 miliony euro w okresie od maja 2019 r. do czerwca 2021 r.
Kampanie przeciwko oszustwom
Stało się to w czasie, gdy FSMA aktywnie monitorowała rynki, sygnalizowała podejrzane platformy i wydawała publiczne ostrzeżenia.
Belgia jest jednym z niewielu krajów, które zabraniają detalicznej sprzedaży i dystrybucji pozagiełdowych instrumentów forex, CFD i pochodnych kryptowalut. Jednak wiele platform nadal udaje się oferować usługi dla obywateli Belgii.
Regulator niedawno podniósł alarm przeciwko różnym firmom oferującym oprogramowanie handlowe, oferującym doradców eksperckich do automatycznych transakcji. Ponadto uruchomił kilka kampanii cyfrowych na różnych kanałach mediów społecznościowych, aby uświadomić inwestorom oszustwa finansowe. FSMA dodała:
Różne kampanie prowadzone przez FSMA pomogły zwiększyć świadomość konsumentów na temat ryzyka oszustw. Coraz więcej ofiar wie, że powinni automatycznie zaalarmować FSMA, jeśli zdadzą sobie sprawę, że zostali oszukani ze swoich pieniędzy.