Opublikowane w 2016 roku nagranie samochodu elektrycznego Tesla Model X demonstrującego możliwości technologii autonomicznej jazdy zostało zainscenizowane. Informację na ten temat podała agencja Reuters.
Według transkrypcji zeznań byłego dyrektora ds. oprogramowania Autopilota Ashoka Elluswamy’ego, na nagraniu samochód był prowadzony. W tym czasie robocar nie obsługiwał funkcji zatrzymywania się na czerwonych światłach i jazdy na zielonym – powiedział.
W lipcu 2022 roku Elluswamy wystąpił jako świadek w sprawie sądowej dotyczącej śmiertelnego wypadku, który miał miejsce w marcu 2018 roku. W wyniku wypadku zginął inżynier Apple.
Wideo, które CEO Tesli Elon Musk wykorzystał w 2016 roku, by udowodnić autonomiczność robocara, jest wciąż archiwizowane na stronie internetowej firmy. Miliarder napisał:
„Tesla sama jeździ (bez udziału człowieka) po drogach miejskich do autostrad i ulic, a następnie znajduje miejsce parkingowe”.
Według Elluswamy’ego, programiści wykorzystali do stworzenia wideo mapowanie 3D wcześniej ustalonej trasy z ich domu w Menlo Park w Kalifornii do ówczesnej siedziby firmy w Palo Alto.
Podczas filmowania kierowcy musieli interweniować i przejmować kontrolę nad dronem. Samochód testowy rozbił się również o ogrodzenie podczas demonstrowania „autoparkingu”. Elluswamy powiedział:
„Celem filmu nie było pokazanie technologii dostępnej dla klientów w 2016 roku. To była demonstracja tego, co można wbudować w system”.
Zapytany, czy wideo pokazało funkcje Autopilota dostępne w samochodach produkcyjnych w 2016 roku, były starszy inżynier w firmie powiedział, że „nie”.
Według prawnika Andrew McDevitta, który reprezentuje w sądzie żonę pracownika Apple, który zginął w wypadku, filmik „w oczywisty sposób wprowadzał w błąd” właścicieli Tesli co do możliwości Autopilota.
Przypomnijmy, że w grudniu 2022 roku władze Kalifornii zakazały Tesli nazywania autopilota Full Self-Driving.
W październiku media informowały o dochodzeniu Departamentu Sprawiedliwości USA w sprawie obietnic reklamowych producenta dotyczących Autopilota.
W sierpniu amerykański rzecznik konsumentów Ralph Nader wezwał do wprowadzenia zakazu Full Self-Drivingu ze względu na jego „niebezpieczne i nieodpowiedzialne działania”.