Amerykański gigant płatności PayPal powiedział, że nie jest obecnie zainteresowany zakupem platformy mediów społecznościowych Pinterest. Jest to odpowiedź na coś, co firma nazywa „rynkowymi ploatkami.”.
Wraz z ogłoszeniem, akcje PayPal wzrosły o ponad 3% w poniedziałek na giełdzie Nasdaq, podczas gdy akcje Pinterest spadły o ponad 12%.
Osoba zaznajomiona ze sprawą powiedziała w środę dla CNBC, że PayPal był na zaawansowanym etapie rozmów w sprawie zakupu Pinterest,.
Akcje Pinterest poszybowały w górę po tym doniesieniu. Notowania spółki zostały dwukrotnie wstrzymane, po czym zamknęły się z ponad 12% wrostem. PayPal, w międzyczasie, zakończył sesję prawie 5% spadkiem.
PayPal rozważał przejęcie firmy za potencjalną cenę około 70 dolarów za akcję. Taka transakcja wyceniłoby Pinterest na około 45 miliardów dolarów. Wycena ta obejmuje preferowane akcje klasy B firmy. Wyłączając je z kalkulacji, transakcja kosztowałaby 39 miliardów dolarów.
Pinterest, który pozwala użytkownikom tworzyć i udostępniać tablice z obrazami, wszedł na giełdę w kwietniu 2019 roku, gdzie został wyceniony na nieco ponad 10 miliardów dolarów. Jego kapitalizacja rynkowa obecnie oscyluje wokół 37 miliardów dolarów.
Social commerce
Jak twierdzi źródło CNBC, PayPal został popchnięty do rozważenia zakupu Pinterest po presji konkurencyjnej ze strony platformy e-commerce Shopify. Shopify bowiem mocno inwestuje w mieszankę e-commerce z fintechem.
PayPal w dużej mierze skorzystał z boomu na zakupy online od początku pandemii koronawirusa. W zeszłym roku postawił się przeciwko rosnącym firmom typu buy-now-pay-later z ofertą „Pay in 4”. Potencjalne przejęcie Pinteresta mogłoby pchnąć firmę w kierunku handlu społecznościowego, rosnącej przestrzeni, nad którą pracują już inni giganci technologiczni.
Facebook, na przykład, mocno naciska na uczynienie Instagrama miejscem do robienia zakupów. Ostatniego lata, zaczął testować dedykowany sklep w postaci zakładki na ekranie głównym. Pozwala również użytkownikom na zakupy poprzez regularne posty Instagram, Live, Stories. Przetestował też zakupy na swoje nowej funkcji wideo Reels.
Social commerce pozwala firmom śledzić kliknięcia i zakupy w ich odpowiednich aplikacjach, dzięki czemu mogą udowodnić skuteczność reklam reklamodawcom. To również może pozwolić firmom otrzymać działkę z każdej transakcji.
Problemy z monetyzacją?
Andrew Jeffrey, analityk w Truist Securities, powiedział CNBC w ostatni czwartek, że jest sceptyczny wobec fuzji PayPal-Pinterest. Jeffrey powiedział:
Taki rich po prostu nie ma wiele sensu w dłuższej perspektywie. Jeśli spółka nie będzie w stanie zarabiać na e-commerce (instore) za pomocą Venmo, uważamy, że jej wzrost ostatecznie powróci w kierunku e-commerce, a tego rodzaju spowolnienie nie jest obecnie wyceniane w akcjach.