Sztuczna inteligencja w samochodach może zapobiec korkom ulicznym

ikona publikacji - ciemny
Opublikowano: 25 listopada 2022
ikona autora biały
korki na ulicy

Zespół naukowców odkrył, że tempomat wyposażony w sztuczną inteligencję może pomóc w likwidacji korków na ulicach.

W pięciodniowym eksperymencie na I-24 w Nashville w stanie Tennessee w USA wzięło udział 100 samochodów kierowanych przez ludzi. Każdy z nich wyposażony był w system tempomatów ze sztuczną inteligencją.

Zespół zastosował dwa algorytmy: "planista prędkości" i "kontroler". Oba wykorzystują informacje o ogólnych warunkach jazdy i najbliższym otoczeniu, aby określić najlepszą prędkość.

Pojazdy AI uwzględniają również informacje o lokalnych warunkach ruchu z korytarza I-24 MOTION, w którym przeprowadzono test. Ten odcinek autostrady wyposażony jest w 300 czujników i kamer 4K. Autor badania Alexander Bayen powiedział:

Nasze wstępne wyniki pokazują, że nawet przy niewielkim udziale tych pojazdów na drodze możemy skutecznie zmienić ogólne zachowania komunikacyjne.

Dodał, że głównym problemem z "korkami" są nawyki jazdy ludzi.

Prowadzenie pojazdu jest bardzo intuicyjne. Jeśli przed tobą jest luka, to przyspieszasz. Jeśli ktoś zwalnia, ty zwalniasz.

Naukowiec uważa, że zastosowanie głębokiego uczenia może poprawić płynność ruchu i zmniejszyć zużycie paliwa.

Inny eksperyment

Wstępne wyniki potwierdziły mały eksperyment przeprowadzony przez badaczy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley w 2016 roku.

Wtedy w próbie brało udział 20 samochodów kierowanych przez człowieka na zamkniętej trasie okrężnej. Badacze zauważyli pojawienie się wzorów podobnych do tych, które można zaobserwować na autostradach i drogach o dużym natężeniu ruchu.

Dodanie do testu jednego samochodu ze sztuczną inteligencją zmniejszyło zatłoczenie i doprowadziło do zmniejszenia zużycia paliwa o 40%.

Podczas nowego testu badacze dodali kilka nowych technologii. Dzięki nim pojazdy koordynowały się ze sobą, co pozwalało im reagować na otoczenie.

Łącząc dane z pojazdów i toru, zespół CIRCLES planuje zaktualizować symulacje komputerowe, aby lepiej odzwierciedlały świat rzeczywisty. Główny inżynier CIRCLES i jeden z badaczy Jonathan Lee powiedział:

Chcemy nauczyć AI prowadzenia samochodów w specjalny sposób, który nie przypomina ruchów człowieka, a także sprawić, by było to społecznie akceptowalne. Podczas tygodnia testów duży nacisk kładziono na codzienne dostosowywanie sterowników w oparciu o informacje zwrotne od kierowców.

Zespół ma nadzieję, że w przyszłości uda się zintegrować ich podejście z większością pojazdów. Naukowcy już pracują nad skalowaniem technologii.

Bayen uważa jednak, że ze względu na samą ilość danych zebranych podczas testów, uzyskanie dokładniejszych wyników może zająć miesiące.

Kategoria wpisu:

Podobne tematy

Sztuczna inteligencja w samochodach może zapobiec korkom ulicznym

Zespół naukowców odkrył, że tempomat wyposażony w sztuczną inteligencję może pomóc w likwidacji korków na ulicach. W pięciodniowym eksperymencie na I-24 w Nashville w stanie Tennessee w USA wzięło udział 100 samochodów kierowanych przez ludzi. Każdy z nich wyposażony był w system tempomatów ze sztuczną inteligencją. Zespół zastosował dwa algorytmy: "planista prędkości" i "kontroler". Oba […]

Wielka Brytania uznaje porno deepfake za przestępstwo

Władze Wielkiej Brytanii rozpatrzą projekt ustawy zakazującej rozpowszechniania materiałów o wyraźnym zabarwieniu i deepfake porno bez zgody osób na nich przedstawionych. Taką informację podaje The Guardian. The Guardian donosi, że zdjęcia o charakterze seksualnym wykonane bez zgody za pomocą ukrytych kamer będą karalne. Zdelegalizowałaby również "whistleblowing" - rozpowszechnianie osobistych zdjęć w ramach zemsty. Zgodnie z […]

USA wezwały do wpisania samochodów-robotów na listę zagrożeń narodowych

Amerykańscy kongresmani zostali poproszeni o sprawdzenie importowanej z Chin technologii jazdy bezzałogowej pod kątem zagrożeń dla bezpieczeństwa narodowego. Takie informacje podaje Wired. Członek Izby Reprezentantów USA z Partii Republikańskiej, August Pflüger, wysłał do NHTSA odpowiedni list. Kongresman poprosił regulatora o odpowiedź na szereg pytań związanych z prześwietlaniem zagrożeń dla bezpieczeństwa narodowego przez chińskie firmy. Pozostaję […]

Konkurent Neuralink stworzył implant neuronowy do leczenia ślepoty

Firma Science, należąca do współzałożyciela Neuralink, Maxa Hodaka, zaprezentowała Science Eye, neuro-interfejs do leczenia chorób oczu, które wywołują ślepotę. Start-up skupia się na fotonice. Specjaliści firmy nie wszczepiają chipów głęboko do mózgu, jak robi to Neuralink, ale wykorzystują światło i nerw wzrokowy oka. Science Eye to cienka, szeroka na 2 mm folia LED, która jest […]

Flywire osiąga rekordowe przychody w III kwartale 2022 r.

Flywire, notowana na Nasdaq firma zajmująca się umożliwieniem i obsługą międzynarodowych płatności, podała wczoraj swoje wyniki finansowe za trzeci kwartał 2022 roku. W ciągu trzech miesięcy zakończonych 30 września 2022 r. przychody Flywire osiągnęły 95,2 mln USD, co oznacza wzrost o 40% w porównaniu z 67,8 mln USD w tym samym okresie ubiegłego roku. Całkowity […]
0 0 Głosy
Oceń artykuł
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
© FintechPortal.pl 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone
star